
Quizzes and Questionnaires:  
Learning to Play Democracy  
under US Occupation in Germany 
and Japan

Fabian Schäfer

ABSTRACTS

Die Umerziehung „der Japaner“ und „der Deutschen” nach Kriegsende war nicht nur ein politi-
sches oder pädagogisches, sondern auch ein kulturelles Unterfangen. Unmittelbar beeinflusst 
durch das Denken und die therapeutischen Methoden eher neuer akademischer Disziplinen 
wie der Sozialpsychologie, der Psychotherapie und der Anthropologie, wurde re-education 
(oder „reorientation”) als das Verlernen von (vermeintlich „pathologischen”) kulturellen oder 
Verhaltensmustern verstanden. Neben der Notwendigkeit, die Bildungseinrichtungen zu refor-
mieren, wurde den Massenmedien eine zentrale Rolle zugewiesen, um diese alten totalitären 
Muster zu beseitigen und stattdessen die neuen liberal-demokratischen und kapitalistischen 
Werte zu vermitteln. Angesichts des Paradoxons, ganze Gesellschaften in Zeiten einer militäri-
schen Besatzung von oben herab in liberalistischen Werten wie „Freiheit”,  „Fair Play” oder „Indivi-
dualismus” zu schulen, wurden Methoden der medialen „Partizipation” als geeigneter, angemes-
sener und „spielerischer”  Weg angesehen, den Menschen diese neuen Werte beizubringen. Zu 
diesen Methoden zählten insbesondere partizipative Rundfunkformate (z. B. Straßeninterviews 
und Quizshows) und von den Militärregierungen in Auftrag gegebene Meinungsumfragen, 
die von Zeitungsunternehmen oder neu gegründeten Meinungsforschungsinstituten in Japan 
und Deutschland durchgeführt wurden.

Re-educating “the Japanese” and “the Germans” after the war had ended was not merely a po-
litical or educational undertaking; it was also a cultural one. Directly influenced by the thought 
and therapeutic methods of rather new academic disciplines such as social psychology, psy-
chotherapy, and anthropology, re-education (or “reorientation”) was understood as the un-
learning of (allegedly “pathological”) cultural or behavioural patterns. Besides the necessity to 
reform educational institutions, the mass media was assigned a pivotal role in purging these 

Comparativ | Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung 31 (2021) Heft 1, S. 16–38. 
DOI: 10.26014/j.comp.2021.01.02 



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 17

old totalitarian patterns, and instead teaching the new liberal-democratic and capitalist values. 
Acknowledging the paradox of training entire societies in liberalist values such as “freedom”, 
“fair play”, or “individualism” in times of a top-down military occupation, methods of mediated 
“participation” were considered an appropriate and “playful” way of training these new values. 
In particular, these methods included participatory broadcasting formats (e.g., street interviews 
and quiz shows) and opinion surveys commissioned by the military governments, conducted 
by newspaper companies or newly founded opinion research institutes in Japan and Germany.

1. Introduction

By the end of the 1940s, “to be questioned” had become a standard experience of the 
people in occupied Japan and Germany after WW II had finally ended in both countries. 
In Germany, by the beginning of the 1950s, thirteen million people in the American 
occupied zone alone had already filled in the Fragebogen (“questionnaire”) with its 131 
questions, by which all Germans striving for employment or public office had to clarify 
their relationship to National Socialism as part of the Allied denazification campaign. 
At the same time, several thousands of Japanese had been summoned for questioning to 
G-2, the counter-intelligence section of GHQ in Japan, to give proof of their suitability 
for public office. By the beginning of the 1950s, people in Germany already had become 
fragebogenkrank (“questionnaire-sick”), as the German entertainer, musician, and popu-
lar radio quizmaster Just Scheu had sarcastically sung in his popular song Der Fragebogen 
(“The Questionnaire”, 1950).1
Moreover, even after the Allied government’s interest in denazification and demilitariza-
tion had faded in Germany as well as Japan due to the change of course in the re-educa-
tion strategy in the context of the US anti-Communist containment policy in 1947, the 
questioning of the Japanese and the Germans in fact did not come to an end. Hundreds 
of public opinion polls and surveys, conducted or commissioned by the military govern-
ment in order to validate the effectiveness of its re-education measurements, replaced 
the denazification / demilitarization questionnaires and interviews in the experience of 
the people in both countries. Furthermore, as if that wasn’t already enough, the radio 
audiences in Japan and Germany also became quiz-crazy towards the end of the 1940s, 
as these new entertainment programmes had been introduced in the course of the reor-
ganization of broadcasting programmes as part of a milder form of re-education through 
mass media. In the 1950s, as a contemporary commentator in the Frankfurter Allgemeine 
Zeitung (FAZ) cynically stated, the “interest of the Allies in the questionnaire game […] 
had obviously subsided”, and “the Germans therefore had to console themselves with the 
manifold quizzes which were regularly posed to them on the radio and in magazines”.2

1 See W. Sollors, “Everybody gets Fragebogened sooner or later”: The Denazification Questionnaire as Cultural 
Text, in: German Life and Letters 71 (2018) 2, pp. 139–153.

2 N.N., Fragebogen-Rekord, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 25 March 1950.



18 | Fabian Schäfer

2. Planning for Re-education: The Role of Mass Media

Although the re-educative strategy is usually divided in a negative (punitive) and posi-
tive (affirmative) phase in both countries,3 a look into the directives for the planning 
of the occupation reveals that “positive” ways of re-educating the people in occupied 
Germany and Japan through mass media actually had been envisioned as part of an 
all-encompassing strategy from the very beginning. The strong emphasis on mass media 
must be seen as continuity of the wartime propaganda designed by the Morale Divisions 
and Propaganda Department as well as the Office of War Information (OWI) and the 
Office of Strategic Services (OSS), which had also used the radio amongst other media, 
such as leaflets or films, as propaganda means to destabilize the morale of the enemy.
In the case of Germany, directive 269/5 (1945/46), namely the “Long-range Policy 
Statement for German Re-education”, described the goal of Germany’s occupation as 
“a fundamental transformation of the German social structure” in order “to eliminate 
permanently the Nazi and militaristic elements”. Instead of imposing this change upon 
Germany, it was recommended that the “Germans themselves” need to be prompted 
“to carry through this change in a democratic direction”. The means to achieve this goal 
needed to go beyond a reform of “formal education in schools and universities” and 
should also include “programs of adult education through mass media and otherwise”.4
In the case of Japan, directive SWNCC 162/2 (Reorientation of the Japanese) set the 
direction of re-education under US occupation. According to this document, the aim 
of re-education was to eradicate all feudalist-authoritarian character traits among the 
Japanese, such as strong world-supremacist and racist-antiforeign tendencies. Similar to 
the case of Germany, all means available were to be used to achieve this goal, including 
“all appropriate media, including books, text books, periodicals, motion pictures, radio, 
lectures, discussion groups and the schools”.5

3. Quizzing the Germans: Audience Participation as Re-education

The division of the Office of Military Government for Germany, United States (OM-
GUS) that was responsible for the reorganization of German broadcasting had developed 
out of the Psychological Warfare Branch (PWD/SHAEF), which had been responsible 
for the propaganda operations against enemy troops during the war. The personnel of 
the division was recruited from the British Political Warfare Executive (PWE), OSS, and 
OWI. In addition to the Radio Branch, the superordinate unit, the Information Control 
Division (later renamed into Information Services Division, ICD/ISD from hereon), 

3 K. Gerund, Reeducation und Reorientation, 2020, http://www.historisches-lexikon-bayerbns.de/Lexikon/Reed-
ucation_und_Reorientation; M. J. Mayo, The War of Words Continues: American Radio Guidance in Occupied 
Japan, in: T. W. Burkman (ed.), The Occupation of Japan: Arts and Culture, Norfolk, VA 1988, pp. 45–83.

4 The document can be found online at: https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1945Berlinv01/d343.
5 The document can be found online at: https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1946v08/d119.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 19

consisted of four more control branches, each responsible for press, film, theatre and 
music, and publications respectively. The first chief of ICD/ISD, Robert A. McClure, 
had already been the head of the Psychological Warfare Intelligence section of SHAEF 
during the war.
Compared to Japan, with the US military being the de facto only allied power involved 
in the occupation, the structural organization of the military government in Germany 
was far more complex. The allied occupation of sectored Germany notwithstanding, the 
American sector was additionally divided into four regions (later becoming four of the 
German federal states) as part of the aim to decentralise state-power in Germany. Besides 
the main ICD/ISD division at the headquarters of OMGUS (replaced in 1949 by the 
US High Commissioner for Germany, HICOG) in Frankfurt, every region had its own 
regional ICD/ISD subdivision, including its own Radio Branch and Research Analysis 
Staffs (RAS)/Survey Analysis Sections (SAS). These divisions were responsible for the 
implementation of the re-education policy in Bavaria, Hessen, Württemberg-Baden, and 
Bremen respectively. Accordingly, each region also had its own radio station, namely 
Radio München, Radio Bremen, Radio Frankfurt, Radio Stuttgart, and RIAS for the 
American sector of Berlin.
After rebuilding the broadcasting infrastructure in the conquered territories, which had 
often been deactivated or even destroyed by German troops in retreat, the psychological 
warfare divisions of the US military instantly started transmitting its own radio pro-
gramme in occupied territories. In the first weeks following the war, broadcasting includ-
ed news programmes or announcements by the military government or the programme 
of Voice of America (VOA), whereas the entertainment programme was for the most 
part taken over from other stations, such as Radio Luxemburg, which had been used to 
broadcast the radio programme of the PWD already since October 1944, after Luxem-
burg had been liberated by US troops. Usually headed by German-speaking military per-
sonnel, the Radio Branches of ICD/ICS soon began to re-hire German staff, and by June 
1946 “they had found enough qualified, politically acceptable employees that ICD staff 
members could be limited to supervisory positions while Germans ran the stations”.6
Besides news or political content, entertainment (such as literature or comedy, special 
programmes for women or children, or popular music) was a core part of the reformed 
radio programme. It was already in the fall of 1945 that “ICD shifted its emphasis”, 
away from the punitive re-education of promoting collective guilt, continuing “its mis-
sionary work against Nazism” but adding “communication programs that fostered de-
mocracy and, increasingly, the ‘American Way of Life’”7 The impetus to enlarge the share 
of entertainment, however, did not come from ICD alone. Anton Hofbauer, German 
former chief of the entertainment section of Hessischer Rundfunk, argues that “given the 
overdoses of educational programs due to the political developments and the necessi-

6 R. L. Merritt, Democracy Imposed: U.S. Occupation Policy and the German Public, 1945–1949, New Haven 1995, 
p. 298.

7 Ibid., p. 295.



20 | Fabian Schäfer

ties of the times as well as the influence of the American organs of surveillance” on the 
one hand, and “the steadily growing tiredness of the audience towards spoken content, 
especially of those that go beyond that of mere information” on the other hand, radio 
producers on the German side considered it overdue to “meet the demand of the listeners 
for entertainment”.8
Around 1947, in the context of the change of course in re-education policy in line 
with America’s Cold War anti-Communist containment policy, another shift occurred 
in the media policy that Merritt and Merritt have described as “democratization to 
anticommunism”.9 Hartenian summarizes this shift in the case of Germany as follows:

From the start United States occupation forces planned to use the media in two ways. 
Anti-Nazi Germans were to be allowed to use the newly established media to engage in 
this “re-education” while at the same time the US Military Government was to employ 
the media to disseminate propaganda to the occupied population. […] Yet within a year 
and a half American media policy in Germany underwent a dramatic transformation. 
From its initial antifascist goals American propaganda and media control became sin-
gularly focused on the propagation of anticommunism and the American way of life.10

In an internal memo dated 21 February 1947 from the head of ICD’s Content Analysis 
Branch, O.J. Brandes to Charles Lewis of the Radio Branch, this strategy was clarified 
as “exploit(ing) differences of opinion and interest between the Communist Parties of 
various countries” and giving “fair play” to the “failure and/or shortcomings of denazi-
fication in Eastern Zone,” coupled with a “heavy play” to those “progressive features of 
American civilization” that should “serve as models for the Germans”.11 With regard to 
the broadcasting programme, the introduction of quiz shows must be considered a key 
moment of this strategy to promote “progressive features of American civilization”, with 
this new type of radio entertainment quickly becoming one of the most popular enter-
tainment programmes in almost any radio station across the American and the British 
occupied zone.
Despite its global popularity, the radio quiz in Western Germany under US occupa-
tion still is an astonishingly under-researched topic of post-war media history.12 Other 
than the continuously growing amount of existing studies on radio content in occupied 
Japan, particularly regarding audience-participation programmes (see below), existing 

   8 M. Crone, Das Quiz London–Frankfurt: Ein Paradigma der Hörfunkunterhaltung im Hessischen Rundfunk, in: 
Studienkreis Rundfunk und Geschichte 14 (1988) 1, pp. 11–19, at 11.

   9 A. J. Merritt/R. L. Merritt (eds.), Public Opinion in Occupied Germany: The OMGUS Surveys, 1945–1949, Urbana 
1970, p. 50.

10 L. Hartenian, The Role of Media in Democratizing Germany: United States Occupation Policy 1945–1949, in: 
Central European History 20 (1987) 2, pp. 145–190, at 145.

11 Quoted in ibid., pp. 164–165.
12 See G. Hallenberger, Vom Quiz zur Game Show: Geschichte und Entwicklung der Wettbewerbsspiele des bun-

desrepublikanischen Fernsehens, in: H. D. Erlinger/H.-F. Foltin/H. Kreuzer (eds.), Unterhaltung, Werbung und 
Zielgruppenprogramme, München 1994, pp. 25–67; G. Hallenberger/J. Kaps (eds.), Hätten Sie’s gewusst? Die 
Quizsendungen und Game Shows des Deutschen Fernsehens, Marburg 1991.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 21

studies in the field of German post-war broadcasting history for the most part deal with 
the denazification of media outlets in general or the federal and legal reorganization of 
the formerly state-controlled German broadcasting system,13 and only to a lesser degree 
with the subject of re-education through radio content.14

It is difficult to find hard evidence to trace the exact route with regard to how quiz shows 
became such an integral part of the re-educative effort in the post-war period. All avail-
able evidence allows for the educated guess that radio programmes were introduced via 
informal and personal channels in Germany as well as Japan, and not necessarily as part 
of an orchestrated larger grand scheme. That quiz shows became such an integral part of 
the programme in the first place, however, is hardly surprising, since the quiz show had 
been a very popular audience-participation radio programme in the USA already since 
around the late 1930s. Moreover, quizzes were considered an ideal tool to present the 
American Way of Life to the German and Japanese listeners, since it was aimed at a much 
“broader, less political conception of ‘the people’” than previous audience-participation 
formats, such as the “man-on-the-street” interviews or “town hall meeting” and “radio 
round tables”, paying attention to “‘the Great American Average,’ a concept increasingly 
common in ad campaigns, the new science of public opinion polling, and the Fireside 
Chats of Roosevelt”.15 The quiz, thereby, represented an apolitical and consumerist radio 
format that “gestured both vaguely and insistently toward the centrality of ‘the people’ 
in the national experience of radio listening”.16 Via the radio quiz “the people” would 
hear themselves, thus hear the “language from the street” of “average people”, but in a 
much more controlled and non-political setting. Moreover, the radio quizzes of the time 
represented clearly demarcated gendered roles, with women either being depicted as 
housewives or attractive talents and actors, while their male counterparts were the bread-
winners, holders of public offices, or intellectuals, depending on the specific format.
In the German case, most of the quiz shows were not just one-to-one adaptations of 
Anglo-American shows. Except for RIAS’ Wer fragt gewinnt (“Who asks wins”) and Ra-
dio Frankfurt’s Doppelt oder Nichts (“Double or Nothing”), which were based on MBS’s 
Twenty Questions and CBS/NBC’s Take it or leave it respectively, many of the radio quiz-
zes in Germany were original programmes. Giving three examples, I would like to discuss 
the various types and specific designs of quiz shows that were broadcasted in post-war 
Germany. Although it was generically based on American and British models of the radio 
quiz, Germany’s first post-war quiz programme, Schnelldenker-Turnier (“Quick Thinker’s 
Tournament”), which was designed by Peter von Zahn (an editor at Radio Hamburg) 

13 See H. Bausch, Rundfunkpolitik nach 1945 (= Rundfunk in Deutschland, vol. 3, part 1), München 1980; A. Kutsch, 
Rundfunk unter alliierter Besatzung, in: J. Wilke (ed.), Mediengeschichte der Bundesrepublik Deutschland, Köln 
1999, pp. 59–90; Hartenian, Role of Media.

14 See U. M. Bausch, Die Kulturpolitik der US-Amerikanischen Information Control Division in Württemberg-Baden 
von 1945 bis 1949: Zwischen militärischem Funktionalismus und schwäbischem Obrigkeitsdenken, Stuttgart 
1992; R. Bolz, Rundfunk und Literatur unter amerikanischer Kontrolle: Das Programmangebot von Radio Mün-
chen, 1945–1949, Wiesbaden 1991; E. Lersch, Rundfunk in Stuttgart, 1934–1949, Stuttgart 1990.

15 J. Loviglio, Radio’s Intimate Public: Network Broadcasting and Mass-Mediated Democracy, Minneapolis: 2005, p. 53.
16 Ibid., p. 54.



22 | Fabian Schäfer

and hosted by Hans Gertberg, the programme had been adapted to the “German taste”. 
According to von Zahn, quiz shows merely featuring knowledge-based questions were 
allegedly disliked in Germany, hence the radio station decided to include “combina-
tion plays and skill questions”, in order to appeal to the “proclivity of the Germans to 
tinker”.17 Moreover, the quiz also featured a prize-money, something still rather rare for 
the radio quizzes of the time.
Another very unique programme was the London-Frankfurt Quiz, a co-production of the 
BBC and Radio Frankfurt. In this show, which was very popular in Germany at the time, 
fixed teams from Great Britain and Germany competed against each other. The initiative 
for this quiz show originally came from the BBC, with the intention to “build bridges 
between two nations estranged by the war”.18 With its mix of knowledge-based questions 
and riddles, it was particularly the anti-elitist aspect of the quiz that made it so popular 
among the listeners. The programme was 

not a demonstration of condensed knowledge; rather it could show that even the ‘clever 
minds’ had knowledge gaps. […] In any case, as the listeners’ letters indicate, it was not 
only academics and members of the educated middle class who were interested in the 
show, but […] all strata of the population.19 

Audience participation in both the Schnelldenker-Turnier and the London-Frankfurt Quiz 
were restricted to sending in questions to the radio station, an opportunity that many 
listeners apparently made full use of. Moreover, quiz shows were often re-enacted in pri-
vate, as the many letters from listeners sent to the station seem to confirm.20

By contrast, two other quiz programmes already featured direct audience participation, 
namely the aforementioned show Doppelt oder Nichts (“Double or Nothing”) on Radio 
Frankfurt, which was hosted by Just Scheu and was recorded at large public venues, with 
the contestants coming from the audience. In this show, the contestants had the chance 
to either take the prize money after answering a question correctly, or leave it in favour 
of potentially winning a larger prize by answering also the next question. Another quiz 
show hosted by Just Scheu was a radio lottery called Wer hört gewinnt (“Whoever listens 
wins”), which had been broadcasted on NWDR (Nordwestdeutscher Rundfunk) since 
1948. On this programme, the listeners were to send in the right answers to musical, 
verbal, or sound riddles via postcard, for which they had to pay a fee. In the show, the 
winner was drawn from the postcards featuring the correct answer. With ten per cent 
of the intake being the first winner’s prize money, this quiz show featured a rather large 
reward. Nevertheless, the larger share of the income from the sale of lottery tickets was 
donated to the Deutsche Hilfsgemeinschaft.21 Despite the show’s standard not being very 
high from the beginning, it seemingly had further declined over the years. In 1951, a 

17 N.N., Juckpulver fürs Gehirn, in: Der Spiegel, no. 52, 23 December 1948.
18 R. Rudorf, Zwanzig Jahre und ein Ende, in: Frankfurter Rundschau, 9 December 1967.
19 Crone, Das Quiz London–Frankfurt, pp. 14, 16–17.
20 Ibid.
21 N.N., Doppelt oder nichts, in: Der Spiegel, no. 33, 14 August 1948.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 23

commentator of the high-brow weekly newspaper Die Zeit severely criticized the show 
for normalising the “average taste” of the people, since the standard of the questions had 
already been lowered to a level that even the “jacketed baboons in Hagenbeck [Zoo] were 
able to send in correct answers”.22

By the end of the 1940s, quiz shows had become so popular that people re-enacted quiz 
shows at their homes or that they turned into very popular public events at cultural ven-
ues, such as the Housewives’ Quiz at Frankfurt’s Palmengarten or as part of the screening 
of a spy movie at Frankfurt’s cinema Filmpalast.23 In 1954, according to a report in the 
weekly magazine Die Zeit on the latest statistical results from the audience research divi-
sions of various broadcasting stations, “Bunte Abende and quiz shows, followed by news 
and radio plays, were ranking highest in the preferences of the listeners”.24 

4. Questioning the Germans: Public Opinion Polls as Re-education

Until September 1949, the Surveys Analysis Section/Research Analysis Staff of the Intel-
ligence Branch of ICD/ISD had produced at least 72 surveys and public opinion reports. 
The first report dealt with radio listening in Germany, researching the radio listening 
habits of the people in occupied Germany. Subsequent surveys dealt with socio-econom-
ic issues, i.e. the lack of housing or food, family income, inflation, or the standard of 
living, and the prevalent ideological and political attitudes, particularly towards National 
Socialism or the military government and its occupation policies.25 The analysts of the 
military government were particularly interested in the consistent significance of a rather 
positive attitude towards National Socialism, which was still considered by at least a third 
of the respondents as something that was basically a good idea but only badly executed. 
The report identified worsening living conditions and a generally negative outlook on 
the future, together with a growing disappointment in the policies of the occupation as 
potential causes for this trend.26 In response to this result, six subsequent surveys were 
conducted in 1947 alone to further clarify this diagnosis.
It was also around this time that attitudes towards Communism and the Soviet Union 
were frequently surveyed, which was part of what could be described as a shift within 

22 N.N., Just scheut sich nicht, in: Die Zeit, no. 15, 12 April 1951.
23 N.N., Muntere Hausfrauen, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 29 March 1940; N.N., Spionagefilm-Quiz, in: Frank-

furter Allgemeine Zeitung, 13. September 1950.
24 N.N., Bestseller des Funks, in: Die Zeit, no. 44, 4 November 1954.
25 See Merritt/Merritt, Public Opinion in Occupied Germany; A. J. Merritt / R. L. Merritt (eds.), Public Opinion in Se-

misovereign Germany: The HICOG Surveys, 1949–1955, Urbana 1980; Merritt, Democracy Imposed; U. Gerhardt, 
Denken der Demokratie: Die Soziologie im atlantischen Transfer des Besatzungsregimes: Vier Abhandlungen, 
Stuttgart 2007; H. Braun, Sozialwissenschaftliche Forschung als Selbstvergegenwärtigung und Evaluation der 
amerikanischen Besatzungsherrschaft, in: H. Braun/U. Gerhardt/E. Holtmann (eds.), Die lange Stunde Null: 
Gelenkter sozialer Wandel in Westdeutschland nach 1945, Baden-Baden 2007, pp. 205–226; A. Kutsch, Einstel-
lungen zum Nationalsozialismus in der Nachkriegszeit: Ein Beitrag zu den Anfängen der Meinungsforschung in 
den Westlichen Besatzungszonen, in: Publizistik 40 (1995), pp. 415–447.

26 Gerhardt, Denken der Demokratie, p. 194.



24 | Fabian Schäfer

re-education policies from “democratization to anticommunism”.27 As the Cold War 
with the Soviet Union became a priority of US foreign policy, the ICD/ICS focused 
on Germany as “the first battlefront of psychological warfare between the U.S. and the 
USSR”.28 In the course of the organizational change of the military government from 
OMGUS to HICOG (1949–1955), the director of the Reactions Analysis Staff was 
replaced by Leo Crespi, a psychologist with a PhD from Princeton University. In the 
second phase, the division conducted another 214 survey reports under the direction of 
Crespi. In these surveys, besides more general surveys on attitudes towards democracy 
and the political situation in Germany, particularly the East-West conflict and related is-
sues clearly dominated the agenda, dealing with topics such as rearmament, the defence 
contribution of Western Germany, the Berlin Conference in 1954, or nuclear armament.
Besides conducting surveys, methodological training of German staff and external re-
searchers was considered another important task of the division. In the first phase of the 
OMGUS surveys, almost exclusively American personnel conducted survey research, 
with German staff being hired merely as pre-testers, interviewers, and only in the final 
phase of the early period also as research analysts, due to a lack of training in advanced 
polling methods and statistics on the German side.29 An important catalyst for the dis-
semination of statistical as well as polling methods was a conference entitled “Empiri-
cal Social Research: Opinion Polling and Market Research, Methods and Problems” at 
Weinheim, co-organized in 1951 by Crespi and the Institut zur Förderung Öffentlicher 
Angelegenheiten (“Institute for the Promotion of Public Affairs”), which had been estab-
lished under the aegis of the ICD. The conference was attended by 12 participants from 
the US, mostly personnel of the military government, and by 120 participants from 
Germany, most of them social scientists or representatives of the newly founded private 
opinion polling institutes. Theodor W. Adorno, who attended the conference as one of 
the keynote speakers, emphasized in his address the specific “democratic potential” of 
public opinion research in a democratic society.
The larger share of the surveys conducted by the Research Analysis Section of ICD/
ICS were commissioned to private opinion polling institutes, such as the Institut für 
Demoskopie in Allensbach (IfD; “Allensbach Institute for Public Opinion Polling”) or to 
the Deutsches Institut für Volksumfragen (DIVO; “German Institute for Public Opinion 
Polls”), which had been established under the guidance of ICD in 1951.30 Both institutes 
did not only conduct political opinion polls but were also active in the field of market 
research. It was not until the second election of the German Bundestag in 1953 that 

27 Merritt/Merritt, Public Opinion in Occupied Germany, p. 50.
28 C. S. Goldstein, A Strategic Failure: American Information Control Policy in Occupied Iraq, in: Military Review 

March/April 2008, pp. 58–65, MilitaryReview_20080430_art010.pdf; A. F. Levy, Promoting Democracy and De-
nazification: American Policymaking and German Public Opinion, in: Diplomacy & Statecraft 26 (2015) 4, pp. 
614–635.

29 Gerhardt, Denken der Demokratie, p. 224.
30 J. Weyer, Westdeutsche Soziologie 1945–1960: Deutsche Kontinuitäten und nordamerikanischer Einfluss, in: So-

ziologische Schriften 41, Berlin 1984, p. 316.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 25

opinion polls began to play a role in the political sphere in Germany, with the first pse-
phological forecasts predicting the outcome of the election being produced and publicly 
debated for the first time.31 In fact, Chancellor Adenauer’s CDU had been the first party 
in Germany to exclusively contract a public opinion polling institute, the IfD, for politi-
cal consultancy in the first half of the 1950s. Besides IfD and DIVO, two other private 
opinion survey and market research institutes had been founded in the 1940s – namely 
EMNID (Erforschung der öffentlichen Meinung, Marktforschung, Nachrichten, Informa-
tionen und Dienstleistungen; engl. “Public opinion research, market research, news, in-
formation and services”), which was founded already in 1945 in Bielefeld in the British 
zone and Infratest (Munich), which emerged out of the audience-research division of 
NWDR when it was discontinued in 1947.
As mentioned above, the reason for Germans to be continuously questioned by the 
military government did not merely lie in the concern of the occupiers to look into the 
minds of the former enemy or to evaluate the efficiency and effect of the re-education 
efforts. Oscar W. Riegel, in his Report on a Survey of Public Opinion Research and Train-
ing in West Germany to the Department of State in 1950, explicitly emphasized that to 
have the experience to be able to express an opinion and to be aware about diverging 
opinions would help to build and maintain a strong resiliency towards dictatorship.32 
Opinion polling, in the view of the military government, was thus considered an impor-
tant method of re-education. Leo P. Crespi, who became the director of the Reactions 
Analysis Section in 1948, most accurately described the dual re-educative function of 
public opinion polling in a foreword to Anna J. and Richard L. Merritt’s publication 
Public Opinion in Semisovereign Germany:

It was the hope of those of us engaged in public opinion research in Germany during 
the OMGUS and HICOG years that this enterprise would not only be of value to the 
guidance of American policy, but would also contribute to the development of German 
democracy. This hope was based on the conviction that polling and authoritarianism do 
not mix well. When people begin to learn that their opinions are important and begin 
to like giving their opinions and finding out what their fellows are thinking, it becomes 
more difficult for a government to force arbitrary measures on the populace. Moreover, 
the experiences of being polled and of reading about public opinion issues of the day 
helps to build the interest in political participation that was at so low an ebb in postwar 
Germany and what is so fundamental to the success of democracy.33

Needless to say, the medium through which the people should “read about public opin-
ion” was the German daily press. As an exemplary analysis of the reporting of the Frank-

31 E. P. Neumann, Tage der Entscheidung, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 1 September 1953; Id., Wie wird die 
Wahl ausfallen?, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 3 September 1953.

32 O. W. Riegel, Report on a Survey of Public Opinion Research and Training in West Germany, June–September, 
1950. Submitted to the Department of State, Washington, DC, Elisabeth Noelle-Neumann Papers, Piazzogna.

33 L. P. Crespi, Foreword, in: Merritt/Merritt (eds.), Public Opinion in Semisovereign Germany, pp. xxiii–xxv, at xxiv 
(emphasis added). 



26 | Fabian Schäfer

furter Allgemeine Zeitung (FAZ) vividly illustrates, the results of polls had become news 
themselves already towards the end of the 1940s. The reporting of results of non-confi-
dential surveys conducted by the research analysis branches of ICD/ICS notwithstand-
ing, an endless stream of newspapers articles on opinion surveys conducted by the newly 
founded private opinion and market research institutes informed the Germans not only 
about their own political and ideological majority views, but also about the most recent 
consumerist tastes and economic trends. Amongst the survey results reported in the FAZ 
in the period of 1949–1952 (articles about 19 EMNID surveys and 36 IfD surveys in 
total) were broad topics such as the national demand for shoes (EMNID, 5 December 
1949), the attitudes towards Adenauer’s administration (EMNID, 7 January 1950), re-
militarization (EMNID, 23 January 1950, 5 September 1951, and 9 October 1951), 
values and character attributes of the desired partner (EMNID, 8 February 1950), faith 
in god (IfD, 23 March 1950), the H-bomb and fear of the end of the world (IfD, 1 April 
1950), the German preference for brown bread (IfD, 6 November 1950), the required 
family income (IfD, 9 February 1952), women’s equality (EMNID, 12 August 1952), 
the dissemination of TV sets (EMNID, 10 October 1952), the daily routine of the 
Germans (EMNID, 29 October 1952), or the general interest in politics (EMIND, 15 
November 1952).
One of the most frequently reported and also heatedly discussed topics were the OM-
GUS/HICOG’s surveys regarding the persisting National Socialist tendencies as well as 
the changing attitudes towards Communism and the Soviet Union amongst the Ger-
mans. Until the beginning of the 1950s, these surveys mostly confirmed that national-
istic or National-Socialist tendencies were on the decline in Germany. Starting from the 
beginning of the 1950s, however, both anti-American and anti-Communist views seem 
to have been on the rise, according to reports on actual surveys in the FAZ. Nevertheless, 
this appears to be a paradoxical situation only at first glance. Needless to say, the growing 
anti-Soviet attitudes were also a result of the active interference of the ICD/ISD in Ger-
man public opinion, who conducted and published surveys presenting anti-Communist 
attitudes of the Germans or forced licensed newspapers to publish content compatible 
with the new direction of US foreign policy focussing on building up Germany as a bul-
wark against Communism in Europe. 34 At the same time, anti-American views were in 
part also the result of a growing national self-consciousness and strive for self-determina-
tion in Germany, expressed in open criticism of the US occupation in public discourse.35

In an article entitled “They want Peace and Freedom: What Germans think about Them-
selves”, presenting the latest results of opinion polls on political issues conducted by IfD, 
it is argued that “placid, farsighted, and sober judgment does not flourish on occupied 
land” and that according to the poll, “60 per cent of the surveyed Germans think that 
a real German thrive for freedom could only prosper in the clean air of unrestricted 
German independence”. Accordingly, it is argued, “there must be better recipes for the 

34 See Goldstein, A Strategic Failure.
35 See Levy, Promoting Democracy.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 27

‘pacification’ of a nation than seizing its sovereignty”.36 Erich P. Neumann, director of 
the polling institute IfD, became a frequent commentator on political topics in the con-
servative Frankfurter Allgemeine Zeitung since the beginning of the 1950s. Particularly 
the topic of the allegedly enduring National-Socialist tendencies, as they were presented 
by the surveys of the military government, seem to have been a stumbling block in Ger-
many’s path towards self-determination in Neumann’s view. A widely debated report in 
the New York Times (NYT) in January 1953 on the results of the latest HICOG survey 
entitled “A Year-End Survey of Rightist and Nationalist Sentiments in West Germany” 
added even more fuel to the fire of what could be described as an ongoing “Cold War” 
of opinion surveys. According to the report in the NYT on the results of the survey, 
the old ideologies were on the rise in Germany. It is important to add that the reported 
survey was conducted right after the openly National-Socialist Sozialistische Reichspartei 
had eventually been banned by the German Federal Constitutional Court. Nevertheless, 
Neumann weighed in again in a column in the FAZ on 21 January 1953, arguing that 
the report in the NYT was very likely published merely for “fomenting purposes” by the 
military government in order to influence public opinion in Germany, in fact being an 
“anti-German” interpretation of the surveys by the newspaper.37

5. Quizzing the Japanese: Audience Participation as Re-education

Slightly diverging from the organization of the military government in the American 
zone in Germany, the unit responsible for conducting surveys within the Cultural In-
formation & Education Section (CIE) of GHG/SCAP (General Headquarter / Supreme 
Commander of Allied Powers) in Japan, Public Opinion and Sociological Research 
(PO&SR), was a division itself, whereas the Radio Branch, responsible for the reor-
ganization of radio broadcasting, was a subdivision of the Information Division (ID). 
In Japan, similarly to Germany, the radio was singled out as the “major vehicle” for 
re-educating the Japanese from the very beginning, because it had the greatest range to 
re-educate “the masses” with a penetration rate of more than 50 per cent already in 1944, 
and because it was “immediately available”.38 Accordingly, it was not by accident that 
a radio-man, namely Colonel Ken Dyke, former vice president of the promotion and 
research section at NBC, became the first chief of CIE.39 Moreover, the fact that CIE 
was located in the same building as NHK, Japan’s national broadcasting station, further 
demonstrates the importance that was put on the radio as a vehicle for the cultural re-

36 N.N., Sie wollen Frieden und Freiheit – Die Deutschen über sich selbst, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 18 
January 1950.

37 E. P. Neumann, Die Amerikaner und der Nationalsozialismus, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 21 January 
1953.

38 J. H. Jung, Playing with New Rules: Radio Quiz Shows and the Reorientation of the Japanese Under the US Oc-
cupation, 1945–1952, in: Historical Journal of Film, Radio and Television 34 (2014) 4, pp. 568–585, at 569; Mayo, 
The War of Words Continues.

39 Ibid., p. 13.



28 | Fabian Schäfer

education of the Japanese.40 Other than in sectored Germany, the military government 
in Japan took a more centralised approach to reforming the broadcasting system, not 
only by keeping most of the existing Japanese radio personnel but also by subjecting the 
entire activities of NHK, from production to broadcasting, to a very strict guidance of 
its Radio Branch.41

With the shift from the punitive re-education of “war guilt” programmes (aired in the 
first months of the occupation)42 and as part of the shift towards “more positive aspects 
of democratization” in 1947,43 various audience-participation programmes were intro-
duced under the guidance of the Radio Branch’s first chief William V. Roth and Frank 
Shōzō Baba, a Japanese-American (nisei) and former staff member of OWI and Voice of 
America.44

In an activity report published by CIE in February 1946, the double objective behind 
the introduction of audience-participation programmes, particularly those featuring the 
“public voice” of the people, was to “give the average Japanese citizen the opportunity to 
express his opinion on current problems and demonstrate to the listening audience the fact 
that Japan at last has freedom of thought and speech on the air”.45 One of the most popular 
formats in the early beginning of broadcasting was Gaitō rokuon (“Street Recording”), 
which started in September 1945 and was modelled after the man-on-the-street-inter-
views, a very popular audience-participation programme aired on US radio networks 
already since the 1930s. While the interview was recorded in a recording vehicle parked 
next to the street in the beginning, the interviews were recorded right on the street since 
May 1946, after the CIE had advised NHK to do so in order to achieve “both, a visual 
and audible demonstration of freedom of thought and speech”. However, as Ota has 
correctly observed, despite CIE’s aim being “to provide a showcase of democracy”, this 

showcase encouraging the Japanese to foster grassroots discussion was a neatly-sanitised 
one in the sense that interviewees could never take the initiative to bring up a topic, but 
only discussed what CIE regarded as vital in terms of teaching democracy.46

The other audience-participation programme introduced by CIE at the end of 1945 
was Hōsō tōronkai (Radio Round Table). This programme was also carefully designed to 
“reflect” public opinion, by either selecting discussants to represent pro, con, and neutral 
viewpoints in the roundtable discussions, or by ensuring that all participants were inde-

40 S. Un Kim, Performing Democracy: Audience Participation in Postwar Broadcasting, in: The Journal of Japanese 
Studies 46 (2020) 1, pp. 61–89.

41 Jung, Playing with New Rules, p. 596.
42 Mayo, The War of Words Continues; S. Smulyan, Popular Ideologies: Mass Culture at Mid-Century, Philadelphia 

2010.
43 Jung, Playing with New Rules, p. 569.
44 See K. Ishii, Nihon ni hōsō wo tsukutta otoko: Frank Baba monogatari [The Man who Brought Broadcasting to 

Japan: The Story of Frank Baba], Tōkyō 1998.
45 Quoted in N. Ota, The Voiceful Voiceless: Rethinking the Inclusion of the Public Voice in Radio Interview Pro-

grams in Occupied Japan, in: Historical Journal of Film, Radio and Television 39 (2019) 3, pp. 584–601, at 586 
(emphasis added).

46 Ibid., pp. 587–588.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 29

pendent of any political or social organization.47 At the recorded events, the audience 
was encouraged to voice their opinions and ask questions, so that “the participating audi-
ence” would “learn how to debate in a ‘democratic’ society”.48 The third audience-partic-
ipation programme to be introduced in January 1946 was the Amateur’s Singing Contest 
Shirōto Nodo jiman ongakukai, which was, other than the former two formats, not based 
on an existing radio programme from the US but a programme originally designed by 
the staff of NHK. Just like Gaitō rokuon, the programme was to reflect the “public voice” 
of the average man on the street by turning the radio into a stage for ordinary amateur 
singers. Maruyama Tetsuo, producer at NHK and designer of Nodo jiman described the 
programme as a “union of the microphone and the people”, based on the “simplicity and 
fairness of the idea that anyone who comes to the station can get an audition”.49

Needless to say, there were certain limitations to the idea of free speech and fairness, es-
pecially after the change of course in the re-education policy after 1947. Criticism of the 
ideological narrowness of these programmes was coming either from the labour unions, 
who wanted labour songs to be allowed on Nodo jiman, as well as the political left, which 
demanded to be equally included on the podiums of Hōsō tōronkai. Accordingly, the goal 
of these programmes “was not merely to prompt free speech, but in fact also to discipline 
audience members toward certain norms of behaviour”.50

In a certain sense, quiz shows were considered an ideal format for this kind of sanitized 
audience participation, thus becoming one of the most important vehicles for promoting 
an idea of liberal democracy that was tightly connected to the American Way of Life. Be-
fore the advent of commercial radio broadcasting in 1951, three very popular quiz shows 
were aired on NHK.51 Japan’s first post-war quiz show, Hanashi no izumi (“Fountain of 
Knowledge”), started in December 1946. Based on NBC’s Information Please, the quiz 
featured a panel of four regular experts with one alternating guest, who was to answer 
questions sent in by listeners. Despite participation from the audience being restricted to 
the submission of questions, the show “embodied basic principles of the genre by putting 
the contestants in direct opposition to each other and in intellectual competition”, while 
the listeners “indirectly participated in the competition by challenging the contestants 
with their questions” and receiving “cash rewards for winning with their imagined com-
petitions with contestants”.52 The show was an instant success; NHK received more than 
10,000 letters weekly sent in from listeners.
Prompted by the success of Hanashi no izumi, NHK in November 1947 started to broad-
cast another quiz programme called Nijū no tobira (“Twenty Gates”), which was mod-

47 Un Kim, Performing Democracy, pp. 67, 69.
48 Ibid., p. 68.
49 Ibid., p. 69.
50 Ibid., p. 72.
51 As already mentioned, research on the introduction of the radio quiz is by far more extensive than research on 

the German case. Ji Hee Jung has elaborately analysed quiz programmes on Japanese radio and their relation 
to the re-education effort in great detail, and I will paraphrase from his meticulously researched study from here 
on (Jung, Playing with New Rules).

52 Ibid., p. 571.



30 | Fabian Schäfer

elled after WVTR’s Twenty Questions. The design of this programme was very similar to 
Hanashi no izumi, featuring a panel of regular guest experts as well. Questions were also 
mailed in by listeners, who received a cash prize if their questions stumped the experts. 
The very first show to feature “normal” Japanese people as contestants on a quiz show was 
Watashi wa dare deshō (“Who am I?”), a programme first broadcasted in January 1949, 
modelled after MBC’s What’s My Name. Watashi wa dare deshō was more of a “guessing 
game”, in which the contestants had to identify the names of famous figures from vari-
ous categories, receiving 10 Yen in prize money for each correct answer.53 Apparently, the 
instant cash reward obviously offended some listeners in the beginning, according to let-
ters sent to the radio station from the audience in response to the new format. However, 
according to commentator Hijikata Masami, listeners quickly got “trained into it” within 
the first year of broadcasting.54 Similar to Germany, the quiz game deeply penetrated 
into the everyday life of the people, either by being “re-played” in schools, at local events, 
and as a parlour game at the workplace or private gatherings.55

In the eyes of occupation officials, radio quizzes featuring panels of intellectuals, experts, 
and other popular figures counteracted the “feudalistic fear of loss of face”, since the 
contestants on the panel were facing the real danger of losing their face under the eyes 
of the listeners, who themselves “had nothing to risk or lose by virtually participating in 
the competition”.56 According to F. B. Huggins, the chief of the Radio Unit who super-
vised the production of the first quiz show in Japan, this kind of audience-participation 
programme in particular contributed significantly to the re-education efforts of the oc-
cupation:

In giving the Japanese people a weekly half hour of information and entertainment, you 
have in my humble opinion, contributed to the rebuilding of a democratic Japan. What 
the concrete effects of this program which could never have been presented in militaristic 
Japan are, can probably never be measured. But I’m sure that you have done much to 
destroy feudalistic fear of loss of face and accelerated the rebirth of freedom of speech and 
thought.57 

According to a survey conducted by NHK from 1951, quiz shows were amongst the most 
popular radio broadcasts, with two of them ranking third and fifth of all programmes 
and listener ratings of more than 60 per cent.58 Apparently, the peculiar popularity of the 
quiz show, and thus also its effectiveness for the re-education purpose, lies in the partici-
patory and “sports-like ludic” character of the format.59 One the one hand, by indirectly 

53 Ibid., p. 577.
54 Quoted in ibid.
55 Ibid., pp. 575, 576.
56 Ibid., p. 574.
57 Quoted in J. H. Jung, Radio Broadcasting and the Politics of Mass Culture in Transwar Japan, PhD thesis, UC San 

Diego, 2010, p. 156.
58 T. Furu, Ninki bangumi wo kentō suru (jō), in: Hōsō bunka 6 (1951) 10, p. 15.
59 S. Wada et al., Zadankai “kuizu” bangumi no miryoku wo kentō suru, in: Hōsō bunka 7 (1952) 5, p. 23.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 31

competing with the participants on the show, the audience partook in a “simulated” 
competition with the contestants on the show, either by sending in difficult questions to 
stomp the experts on the panel or by sympathizing or competing with other “normal” 
people on the show, as soon as they had been included in formats such as Watashi wa dare 
deshō. On the other hand, the popularity of the quiz prompted the audience to mimic 
or “re-play” the game in schools or public events. In an extended discussion of the radio 
quiz, Furu Takeo, staff-member of NHK’s Opinion Research Department, described the 
peculiar appeal of the quiz show in Japan by referring to Herta Herzog’s famous study of 
the American quiz show Professor Quiz:

Drawing on Herzog’s study, Furu demonstrated that Watashi wa dare deshō maintained 
the proper balance among the four appeals of an intellectual quiz show: competitive 
appeal, educational appeal, self-rating appeal and sporting appeal. Furu observed that 
commoner’s participation as actual contestants significantly increased the competitive 
and self-rating appeal, in Herzog’s terms […]. Furu noted that “as the [knowledge] 
level between contestants and listeners came closer” it sharpened “the sense of rivalry” that 
listeners felt towards the contestants.60 

According to Jung, while the quiz show itself simulates “the idea that individuals could 
acquire wealth and fame by proving their ability through a supposedly fair competition”, 
listeners “willingly and actively participated in such a simulation by identifying and com-
peting with the contestants” as well.61

6. Questioning the Japanese: Public Opinion Polls as Re-education

It was only after psychiatrist Florence Powdermaker, member of SCAP’s visiting expert 
programme to Japan in 1948, had explicitly recommended the expansion of social re-
search on Japan that PO&SR was upgraded to a full division from its previous status as 
a small branch of the then dissolved Analysis and Research Division.62 Other than the 
much larger Research and Analysis Branch (R&A) of the Civil intelligence section (CIS), 
which produced classified weekly situation reports for internal use based on informa-
tion collected by counterintelligence units or taken from press pieces, summarizing and 
analysing cultural and psychological trends or threats to the occupational goals, PO&SR 
was using purely academic methods, namely questionnaire-based surveys, field research, 
and opinion polls. Cultural anthropologist John C. Pelzel was appointed the division’s 
first chief, with anthropologist Herbert Passin becoming his deputy. In 1949, anthro-
pologist John W. Bennett replaced Pelzel, who left Japan to take up a position at Harvard 
University. Passin and Bennett were close friends and knew each other already from their 

60 Ibid., p. 578.
61 Ibid., pp. 578–579.
62 Cf. J. A. Miller, The Public Opinion and Sociological Research Division: Attempting to Understand the Japanese 

during the American Occupation, Albany 2012, p. 17.



32 | Fabian Schäfer

time at the Midwest Domestic Intelligence Branch of OWI, where they both were in-
volved in research on propaganda and morale.63 Very similar to its German counterpart, 
the tasks of the unit were to (a) conduct research on Japanese social organization and 
public attitudes regarding the occupation and the rehabilitation programme, (b) provide 
training and technical guidance and surveillance of Japanese government public opinion 
research agencies, and (c) maintain liaison with private and academic Japanese research 
and polling organizations as well the other staff sections of GHQ/SCAP in the planning 
of research.64 On average, the PO&SR division was staffed with four to five US military 
and non-military staff members and around 50 Japanese co-workers. Most of the staff 
members from the US were specialists trained in sociology or anthropology, including 
a small number of second-generation Japanese-American staff members (nisei). Two of 
them were Tsuchiyama Tamie and Iwao Ishino, who had both been trained in survey and 
fieldwork methods at the Japanese internment camp at Poston.65

After its upgrade to division status in 1948, PO&SR conducted or commissioned 32 
attitude and opinion surveys and produced over 30 memoranda and sociological studies 
for distribution within SCAP by the end of the occupation. Many of the surveys were 
devoted to single topics and issues related to occupational reforms, such as prostitution, 
land reform, financial reforms, marriage, the status of women, the population problem, 
school reforms, and international relations. Most of the 32 surveys related to political 
issues or recent social trends were conducted in collaboration with private opinion poll-
ing institutes, such as newspaper publishers (Asahi, Mainichi, Yomiuri), news agencies 
(Jiji), or semi-public bodies, such as the Yoron chōsa kyōgikai (“Public Opinion Research 
Association”; funded in 1947). With regard to the dissemination of statistical and polling 
methods, the Yoron chōsa kyōgikai became a venue for the training of Japanese profes-
sionals and intellectual exchange between the staff of PO&SR and their professional and 
academic counterparts on the Japanese side. 
One of the most heatedly debated issues between CIE and the Japanese government was 
the establishment of a national institute for public opinion research in Japan. Shortly 
after the war had ended, the Japanese government had already established an Opinion 
Survey Department (Yoron chōsa-ka) of the Cabinet Office under the control of CIE in 
January 1946. However, only half a year later CIE prohibited any kind of public opin-
ion research to be conducted by the government itself, since it feared that polls could 
be misused for propagandistic purposes. Instead, CIE actively supported the establish-
ment of opinion survey institutions in the private sector, namely at the large newspaper 
publishers or the national news agencies. Nevertheless, requests from both the Japanese 
parliament and the government to reconsider the establishment of a Japanese national 
institute for opinion surveys never subsided in the following years, and in 1949 the US 

63 Ibid., pp. 26–27.
64 Ibid., p. 35.
65 See L. R. Hirabayashi, The Politics of Fieldwork: Research in an American Concentration Camp, Tucson 1999; D. 

H. Price, Anthropological Intelligence: The Deployment and Neglect of American Anthropology in the Second 
World War, Durham 2008.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 33

military government eventually gave in and supported the establishment of the Kokuritsu 
yoron chōsa-jo (National Public Opinion Research Institute; NPORI) under the guidance 
of CIE.66 This step was based on the strategic shift towards conceding more self-determi-
nacy to the Japanese government, with the ultimate goal of bringing the occupation to 
an end in the context of the looming war in Korea.67 Ironically, it was prolific wartime 
propaganda researcher and race theorist Koyama Eizō who was appointed as the first 
director of NPORI.68

Similarly to the attitude towards public opinion in occupied Germany, the activities of 
the new institute were continuously under the surveillance of the CIE, which “included 
negative controls to prevent the abuse of polling for thought control purposes, and ac-
tive cooperation in technical improvement of the research”.69 Since the establishment 
of NPORI, “most of the attitude surveys requested by SCAP agencies were handled in 
the field for the Division by the Institute”.70 Yet again, this illustrates the fundamen-
tal paradox of re-education, since according to an internal memo, “while encouraging 
accurate and unbiased opinion polling by Japanese organizations, the GHQ (via the 
Japanese government’s opinion research agencies) simultaneously reserved the right to 
vet polls whose content or research materials might be ‘politically misused’ (seijiteki ni 
akuyō sareru)”.71 The surveys conducted by NPORI in the period of its brief existence fo-
cussed on relatively specific social issues of current concern, ranging from public hygiene 
(1950), education (1950), women’s civic consciousness (1951), agricultural cooperatives 
(1952), tuberculosis (1953), to political consciousness (1953).72 Moreover, from the be-
ginnings of the 1950s, the Cabinet Office also published the Public Opinion Annuals 
(Yoron chōsa nenkan), in which it publicized the compiled results of surveys conducted by 
private organizations, universities, and local governments. According to Morris-Suzuki, 
it was through “the constant conducting and publicizing of opinion polls” that “the flow 
of ideas into the ‘mainstream’” was reinforced.73 Put differently, it was the quantified 
and averaged answers to “intriguing questions” such as “Do you have a driver’s license?” 
or “What images come into your mind when you hear the words ‘polling booth’?” that 
a group called “the Japanese” developed a unique “national character” that was tightly 
connected to a democratic and consumerist “American Way of Life”. 

66 Similar to the reorganization of NHK, NPORI was designed to be a non-partisan, autonomous public opinion 
data-collecting agency, answerable to the Prime Minister and overseen by a board of governors.

67 Miller, The Public Opinion, pp. 38–40.
68 See T. Morris-Suzuki, Ethnic Engineering: Scientific Racism and Public Opinion Surveys in Midcentury Japan, in: 

Positions: East Asia Cultures Critique 8 (2000) 2, pp. 499–529; T. Satō, Yoron to Seron: Nihon-Teki Min’i No Keifu-
gaku [Public Opinion and Popular Sentiments: A Genealogy of Public Opinion in Japan], Tōkyō 2008; F. Schäfer, 
Public Opinion and the Press: Transnational Contexts of Early Media and Communication Studies in Prewar 
Japan, 1918–1937, in: Social Science Japan Journal 14 (2011), pp. 21–38.

69 J. W. Bennett, Social and Attitudinal Research in Japan: The Work of SCAP’s Public Opinion and Sociological 
Research Division, in: University of Manila Journal of East Asiatic Studies 2 (1952), pp. 21–33, at 22.

70 Ibid.
71 GHQ/SCAP memo quoted in Morris-Suzuki, Ethnic Engineering, p. 417.
72 Ibid., p. 518.
73 Ibid., pp. 518–519.



34 | Fabian Schäfer

As with the case of Germany, the press played an important role in publicizing and dis-
seminating the results of an endless current of surveys and polls. Besides the surveys by 
PO&SR, NPORI, NHK, or the national news agencies, almost all of the main news-
paper outlets also conducted hundreds of opinion surveys themselves. Mainichi shinbun 
founded its own polling division already in September 1945, conducting Japan’s first 
post-war opinion poll related to the reform of the electoral procedure for the election of 
Tōkyō’s governor. 74 Asahi shinbun and Yomiuri shinbun quickly followed by establishing 
their own opinion polling divisions in November 1945 and January 1946 respectively. 
In November 1945, Asahi shinbun conducted the first survey regarding the support for 
the current government in March 1946, namely the Yoshida cabinet. In the period from 
5 August 1945–31 December 1952, Japan’s two largest newspapers published 147 (Yo-
miuri shinbun) and 149 (Asahi shinbun) newspaper articles containing the word “public 
opinion survey”. Whereas the Asahi almost exclusively published results of surveys re-
garding political issues (support rate for the current cabinet, political and social reforms, 
political scandals, such as the Hirano Incident, or the US-Japan peace treaty), Yomiuri 
also conducted surveys regarding the changes in cultural everyday life of the people (such 
as the abolition of Omnium, general living conditions, television broadcasting, movie-
going, reading habits, radio listening) next to political issues (support rates, attitudes 
towards the occupation, support for the emperor system, attitudes towards the JCP).
In an accompanying commentary to Mainichi’s first poll, the publishers of the paper 
were eager to emphasize their own importance for the re-education effort, stating that “to 
conduct unsolicited opinion surveys regarding urgent problems of the nation” would “set 
spurs to the democratization of newly born Japan”.75 Koyama Eizō had put forth a much 
more pragmatic and commercial view regarding the future role of public opinion surveys 
in 1946, stating that “until recently, news were mainly reports on actual events (in the 
sense of “something has happened”), but today, newspaper publishers have understood 
that reports regarding public opinion will attract the larger attention of their readers”.76 
Public opinion, to rephrase Koyama’s remark, had not only acquired news value but also 
a commercial one. Opinions had turned into a commodity of the newspaper, something 
to be consumed by its readers.

7. Discussion

In October 1949, an article appeared in the Asahi shinbun that perfectly epitomizes 
the specific characteristics and also the ideological narrowness of re-education through 
audience-participation programmes and the continuous questioning through polls. Dur-
ing the recording of a radio round table (Hōsō tōron-kai) on the sensationally phrased 

74 N.N. Honsha yoron chōsa – Daiikkai kadai: chiji kōsen, dai-tasu ha chokusetsu senkyo, in: Mainichi shinbun, 12 
November 1945.

75 Ibid.
76 E. Koyama, Yoron Chōsa Gaiyō [An Introduction into Public Opinion Polling], Tōkyō 1946, p. 10.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 35

topic “Do newspapers tell the truth?”, persistent heckling from the audience compelled 
the recording team of NHK to eventually stop their recording. Three discussants partici-
pated in the debate, the editor of the Tōkyō shinbun, a leading politician of the Japanese 
Communist Party (JCP), and the aforementioned director of NPORI, Koyama Eizō. 
The host of the debate was the popular quizmaster of the radio quiz Nijū no tobira, 
Fujiwara Shōichi. The obviously orchestrated tumultuous interruption from the audi-
ence occurred whenever any other person than the JCP representative took the floor on 
the podium. This kind of unsolicited “participation” from the audience in fact was an 
“uncontrollable feature” of not only political round table debates but of almost any not 
fully scripted participation format, giving the staff of NHK a “hard time” protecting 
these programmes “from aberrant participants”.77 Man-on-the-street interviews (Gaitō 
rokuon), for instance, were frequently used by members of the left-wing spectrum as an 
amplifier for their “unwanted” political views. Despite participation from the audience 
being certainly welcome, this only applied when it came from the desired ideological 
(non-Communist) camp. In the remaining paragraphs, I would like to discuss “what” 
(American-style capitalist liberal democracy) and “how” (re-education qua therapeutic 
and collective unlearning and learning through play) the audience participation pro-
grammes and opinion polls contributed to the re-education efforts in Germany and 
Japan.
One of the intellectual sources for understanding re-education as a process of “unlearn-
ing” and “learning” can be found in stage models developed in social psychology and 
group psychology already in the 1930s. Social psychologist Kurt Lewin, who was a key 
member in various think tanks developing strategies for the re-education of the former 
enemies after the war would have ended, described the process of re-educating a whole 
nation in psychotherapeutic terms as the necessary steps of unfreezing, moving, and freez-
ing (or unlearning, relearning, and consolidation) of behavioural and mental patterns. 
According to his widely read contributions, the aim of re-education was to “change” the 
“group atmosphere from autocracy […] to democracy”.78 However, since even “extensive 
first-hand experience” would “not automatically create correct concepts”,79 re-education 
would have to take place as the spontaneous, “voluntary acceptance” of new values and 
behavioral patterns,80 namely through the mimetic function of play and roleplaying. 
Thereby, the “group members” would be “convinced of democracy and learn to play their 
role in democracy as leaders or followers”.81 Mass media, as we have seen, was considered 
the most important instrument for the re-education of the nation (reaching far beyond 
the scope of the educational system). Besides popular music or Hollywood movies, it was 
particularly the imagined or simulated participation in quiz shows and opinion polls, 
which allowed for the playful and performative training of new behaviours and values by 

77 Un Kim, Performing Democracy, pp. 72–73.
78 K. Lewin, The Special Case of Germany, in: The Public Opinion Quarterly 7 (1943) 4, p. 561.
79 K. Lewin, Resolving Social Conflicts: Selected Papers on Group Dynamics, New York 1948 [1943], p. 61.
80 Ibid., p. 65.
81 Lewin, The Special Case of Germany, p. 561.



36 | Fabian Schäfer

an entire nation. As will be shown, the dissemination of capitalist liberal democracy as 
the “American Way of Life” through quizzes and polls, Hollywood movies, or American 
popular music alike shifted the aim of re-education from the “punitive” implantation of 
collective guilt towards the “playful” propagation of the “positive” values of Consumer-
ism and Americanism, and thus the development of a collective amnesia concerning the 
memories of the war and the construction of the collective narrative of a “zero hour” in 
both countries.82

I am writing “playful”, because quizzes and questionnaires can be both understood as 
therapeutic types of play or role-play in the Lewinian sense. Playing games, and this is 
also the reason why play therapy has become an important method in psychosocial ther-
apy and psychoanalysis,83 allows the patient to create and play out model situations and 
master reality in an experimental setting, as in a kind of emotional laboratory. Although 
“to play” means to step “out of ‘real’ life into a temporary sphere of activity”, it can still be 
conducted with “great seriousness”.84 According to Roger Caillois, despite play defining 
a “second reality”, namely an activity which is essentially “free”, it is yet still “governed 
by rules”.85 Play is ontologically ambivalent, playing games is a human practice located 
in-between determination (rules) and indetermination (freedom) and reality and fic-
tion (simulation, make-believe). If we refer to Roger Caillois’ typology of play as agon, 
mimicry, alea, and illinx, particularly the former two types of play, namely competition 
and role-playing or simulative make-believe, are relevant ludic forms prevalent in quizzes 
and questionnaires.86 Both are forms of “re-educative play”, if we want to phrase it this 
way, enabling a collective mass-therapy qua unlearning / learning behavioural and cul-
tural patterns through ludic make-believe and / or competition in a “second”, or “mass-
mediated” reality. 
In the case of quiz shows, re-educative play refers to the imagined participation of the 
listener as Tertius gaudens (Georg Simmel), namely what Herta Herzog described as the 
“competitive appeal” between listener and the contestant on the show and the empa-
thetic observation of the “sporting appeal” between the contestant and the quiz and 
questions. Audience-participation programmes such as quiz shows do not only enable 
the experience of a competition between the self and the contestants, but also the iden-
tification with the contestants, especially since quiz shows also started to include the 
“common man” as participants. Furthermore, public opinion surveys are re-educative 
play in a sense that they “simulate” political participation by translating “a given conflict 

82 U. Gerhardt, Soziologie der Stunde Null: Zur Gesellschaftskonzeption des amerikanischen Besatzungsregimes 
in Deutschland 1944–1945/1946, Frankfurt am Main 2005; C. Gluck, The “Long Postwar”: Japan and Germany in 
Common and in Contrast, in: E. Schlant/T. Rimer (eds.), Legacies and Ambiguities: Postwar Fiction and Culture in 
West Germany and Japan, Washington DC 1991, pp. 63–78.

83 E. Homburger [Erikson], Configurations in Play – Clinical Notes, in: The Psychoanalytic Quarterly 6 (1937) 2, pp. 
139–214. Lutz Dammbeck impressively revealed the relationship between re-education and quiz and game 
shows in a cinematic discourse analysis in his documentary “Overgames“ (2015).

84 J. Huizinga, Homo Ludens: A Study of the Play Element in Culture, Boston 1955, p. 13.
85 R. Caillois, Man, Play, and Games, Urbana 2001, pp. 9–10.
86 Ibid.



Quizzes and Questionnaires: Learning to Play Democracy under US Occupation in Germany and Japan | 37

or problem into a (circuit of ) question/answer game”, thereby imposing “the illusion 
that a public opinion […] is simply the sum of a number of individual opinions”, as Jean 
Baudrillard has asserted.87 Moreover, as we have seen, with the results of public opinion 
surveys being publicized in mass media, public opinion became news itself, thus being 
both “the medium and the message” at the same time.88 Thereby, it was also possible for 
the military government to intervene into the simulation of democracy. Whereas the 
people were given the impression that they were actually listened to (when participat-
ing in a poll) and that their opinions were being heard (through the publication of the 
results), it was also possible to exclude unwanted “radical” expressions from the political 
spectrum that could potentially turn into a hindrance to the project of re-educating the 
people towards pro-Americanism and anti-Communism, especially after the change of 
course in 1947.
As we have seen, although the aim of re-education in both cases was defined as to unlearn 
the obsolete feudalist and/or totalitarian norms and values, with the shift towards edu-
cating the Germans and the Japanese towards anti-Communism and the American Way 
of Life, the values of liberal democracy (individualism, fair play, egalitarianism) were 
“spiced up” with capitalist values. This was particularly the case with quiz shows, a game 
of “rule-based competition” and the “gratification and prestige of the winner”.89 In this 
sense, the quiz show is a perfect simulation game of the “American-style capitalist liberal 
democracy”. According to Jung, one is able to see “the connection between quiz show 
and the occupation’s reorientation project” when one acknowledges that the quiz show 
represents a very “specific mode of participation” that is related to the “peculiar form of 
democracy preferred by the occupation”, namely an “idealized image of American liberal 
capitalist society represented in opposition to the Communist system”.90 This way “they 
simulated, whether consciously or not, the idea that individuals could acquire wealth 
and fame by proving their ability through a supposedly fair competition. Listeners also 
willingly and actively participated in such a simulation by identifying and competing 
with contestants”.91 
Besides learning the capitalist values of the American Way of Life, both the quiz show 
and public opinion research also contributed to the standardization and normalization 
of the idea of the socio-cultural identity of “the Japanese” or “the German”. Ideologi-
cally, both audience-participation programmes and public opinion polling were based 
on the idea of the “common man”. Quiz shows and public opinion surveys thus trained 
the Japanese and the Germans in the “ideology of the common man”, i.e. the imagina-
tion of belonging to and being heard as the “common German” or “common Japanese”. 
Thereby, quizzes and surveys helped to construct “a normative and extremely narrow 

87 J. Baudrillard, Symbolic Exchange and Death, London 1993, pp. 65–66.
88 Ibid.
89 Y. Niwa, Yoshiyuki, Kuizu Bangumi No Tanjō, in: S. Ishita/H. Ogawa (eds.), Kuizu Bunka No Shakaigaku [A Sociology 

of Quiz Culture], Kyōto 2003, pp. 75–103.
90 Jung, Playing with New Rules, p. 570.
91 Ibid., p. 578.



38 | Fabian Schäfer

definition of what being average means” – in other words, “the ideology of the common 
man produced an interpretation of normalcy that heavily favored dominant cultural for-
mations and discouraged marginality and difference”.92 Accordingly, the term common 
“man” needs to be taken literally, since the construct of the common man did not only 
exclude the non-Japanese or non-German ethnic minorities but was also based on clearly 
demarcated gender roles and stereotypes of the period of the economic miracle, namely 
the woman as the consuming housewife and the man as the producing breadwinner.93

92 O. Hoerschelmann, Rules of the Game: Quiz Shows and American Culture, Albany 2006, p. 50.
93 S. Yoshimi, Television and Nationalism: Historical Change in the National Domestic TV Formation of Postwar 

Japan, in: European Journal of Cultural Studies 6 (2003) 4, pp. 459–487.


