
494 | Rezensionen | Reviews

Janick Marina Schaufelbuehl / Marco 
Wyss / Valeria Zanier (eds.): Europe 
and China in the Cold War. Exchanges 
Beyond the Bloc Logic and the Sino-
Soviet Split, Leiden: Brill Publisher, 
2019, 242 pp.

Reviewed by 
Austin Jersild, Norfolk, VA

Both Western and Eastern Europe found 
numerous ways to contest the authority 
of the United States and the Soviet Union 
during the Cold War, one of which was 
the cultivation of a relationship to China. 
The contributors to this well-organized 
volume address Western European efforts 
to conduct trade with China, with a focus 
on Austria, Switzerland, and Greece; Chi-
nese overtures to Western European civil 
society through “friendship” associations 
and transnational networks, with a focus 
on France, Switzerland, Italy, and Great 
Britain; and forms of Eastern European 
trade and exchange with China, which in 
some cases outlasted the Sino-Soviet split, 
with a focus on Czechoslovakia, Poland, 
and East Germany. Superpower conflict, 
both between the United States and the 
Soviet Union and between the Soviet Un-
ion and China, influenced but did not de-
termine how “Europe and China viewed 
and interacted with each other during the 
Cold War”, write the editors (p. 15). This 
book contributes to the growing literature 
on the autonomy and initiative of small 
powers in the Cold War and provides an 

important background for understanding 
contemporary Sino-European relations.
President Richard Nixon and Chairman 
Mao Zedong get a good deal of attention 
in the history of international relations 
and the Cold War, but Western European 
and Chinese overtures well before 1971/72 
made the Sino-American rapprochement 
possible. Austria declined to recognize 
the People‘s Republic of China (PRC) 
so as not to antagonize the Americans, 
explain Maximilian Graf and Wolfgang 
Mueller, but pushed ahead with bilateral 
trade and exchange before recognition in 
1971. Switzerland followed Great Britain 
and recognized the PRC in 1950, writes 
Ariane Knüsel, eager to “establish itself as 
a neutral mediator between East and West 
and to boost the reputation of Swiss neu-
trality in an international setting” (p. 45). 
Switzerland became an important base for 
Chinese economic overtures to Western 
Europe, including Chinese propaganda 
and even espionage, although the details 
remain unclear regarding the last issue. 
Greece jumped at the opportunity to es-
tablish relations with China in 1972, ar-
gues Dionysios Chourchoulis, and further 
developed shipping and other interests 
with China that they had surreptitiously 
been conducting from the 1960s.
Part two describes Chinese propaganda ef-
forts in Western Europe and Hong Kong, 
again an example of direct Sino-European 
relations during the Cold War and, for 
some of these scholars, an example of 
the Cold War in everyday life. Cyril Cor-
doba and Liu Kaixuan describe Chinese 
“friendship diplomacy” in Switzerland and 
France, Sofia Graziani explores the Com-
munist Youth League’s efforts throughout 
Western Europe, Guido Samarani writes 



Rezensionen | Reviews | 495

about the exchange between the PRC and 
the large Italian Communist Party, and 
Chi-kwan Mark examines pro-Chinese 
groups in Hong Kong in the context of 
Sino-British relations. However, more at-
tention could be paid to how the Chinese 
ideas and propaganda were received be-
yond the cases of well-known leftists, who 
had professional reasons to respond. West-
ern European youth delegations frequently 
visited China, but quite possibly out of cu-
riosity or of an interest in Chinese culture 
and language, or perhaps just because it 
was a free trip. Chinese radicalism in the 
Mao era limited the efforts to improve the 
global image of the PRC, presumably a les-
son learned by contemporary Confucius 
Institutes.
Eastern Europe had a very different rela-
tionship to China during the Cold War. 
After the 1949 revolution, all states from 
the socialist bloc moved quickly to estab-
lish so-called friendship treaties, trading 
arrangements, and agreements on “scien-
tific-technical collaboration.” Jan Adamec, 
Margaret Gnoinska, and Chen Tao con-
tribute chapters about Czechoslovakia, 
Poland, and East Germany respectively. 
China was an alternative source of author-
ity within the socialist world, potentially 
giving Eastern European states more room 
to maneuver against a Soviet Union rou-
tinely associated with “hegemony” and 
“great power chauvinism” after 1956. 
Tao describes the efforts of the German 
Democratic Republic (GDR) National 
People’s Army to reduce bureaucracy and 
privilege by emulating China’s efforts to 
“send down” officers to construction sites 
and the countryside. The programme was 
not appreciated by East German party 
members and military officers, who even 

objected before the worsening Sino-Soviet 
split ended the discussion. Missing from 
Tao’s chapter could be further considera-
tion of the impact of news from China 
itself as GDR officials and advisers were 
in China and were acquiring extensive 
knowledge about the disastrous campaigns 
associated with the Great Leap Forward. 
Even after the Sino-Soviet split and the 
withdrawal of most of the advisers in the 
summer of 1960, the Chinese continued 
to attempt to maintain relationships with 
Eastern European states independently 
of the Soviet Union. Eastern European 
states predictably joined in the Soviet-led 
denunciation of Chairman Mao’s “chau-
vinism” and “dogmatism” even as certain 
forms of exchange somehow continued. 
The Sino-Polish Joint Shipping Venture 
(Chipolbrok), analysed by Gnoinska, sur-
vived the violence of the Cultural Revolu-
tion and still remains in operation today. 
Poland’s communist rulers “viewed China 
as indispensable both to Poland’s limited 
autonomy and to a global competition 
with the capitalist West” (p. 193).
While providing interesting case studies, 
the editors could complement their help-
ful introduction with a brief conclusion 
that ties together the three sections of the 
volume and reminds readers of the conse-
quences of this history for contemporary 
Sino-European relations. Through their 
relationships, both Europeans and the 
Chinese circumvented some of the restric-
tions that were part of the “bloc logic” im-
posed by the Soviet Union and the United 
States. Yet Western and Eastern Europe 
did this differently, resulting presumably 
in consequences for the present day. Does 
the state-directed export-oriented version 
of contemporary Chinese development 



496 | Rezensionen | Reviews

mean a different approach to different 
parts of the European Union, in part be-
cause of these contrasting histories? This 
is a thoughtful and well-researched book 
that will encourage further work on small 
powers and the Cold War, transnational 
exchange, and Sino-European relations.

Samuel Krug: Die „Nachrichtenstelle 
für den Orient“ im Kontext globaler 
Verflechtungen (1914–1921):  
Strukturen – Akteure – Diskurse, 
Bielefeld: Transcript Verlag, 2020, 
380 S.

Rezensiert von 
Wolfgang G. Schwanitz, Pennsylvania

Nach Maren Bragullas Studie 20071 ist 
diese Dissertation die jüngste Arbeit, die 
sich nur der Nachrichtenstelle für den 
Orient widmet. Samuel Krug stellt ihr drei 
Thesen voran: Akteure benutzten diese 
Stelle des Auswärtigen Amts im Weltkrieg 
auch als Plattform für ihre Interessen, ih-
rem Auftrag zuwiderlaufend, der lautete, 
in britischen, französischen und russischen 
Kolonien Islamismus für antikoloniale Re-
volten zu schüren. In der vorliegenden Ar-
beit geht es Wirksamkeit und Diskurs der 
Nachrichtenstelle. 
Dabei ist These eins wenig überraschend: 
da Personen keine Roboter sind, hegen 
sie stets eigene Interessen. Interaktionen 
waren unharmonisch, dienten übergeord-
neten deutschen Zielen, so These zwei: 
Kooperation war trotz momentaner In-

teresseneinheit von Spannung, Streit und 
Misstrauen geprägt – wie im Krieg meist 
üblich. Die dritte These: edierte Texte 
dienten nicht nur der deutschen Propa-
ganda, sondern privaten Ambitionen, 
oft nach Kontakten der Vorzeit. Das hat 
bereits Gerhard Höpp aufgezeigt.2 Krug 
ergänzt dies durch detailreiche Quellen-
arbeit in verschiedenen Überlieferungen, 
auch, weil das Archiv der Stelle als verlo-
ren gilt. 
Drei Kapitel behandeln die Nachrichten-
stelle als Verein, die verschiedenen Akteure 
und Diskurse, letztere werden gelungen 
ausgelotet. Nach Kriegsausbruch Mitte 
1914 prüfte man zuerst unter dem Di-
plomaten Max von Oppenheim ein Über-
setzungsbüro, um Feindpropaganda zu 
schwächen oder vorauszueilen: eine Kol-
legialbehörde mit horizontaler Entschei-
dungsebene. Neben der Arabischen gab 
es die Türkische, Persische, Indische und 
Russische Abteilung samt Redaktion. Das 
Konsensgebot fiel bald, heraus kam eine 
klassische Linienorganisation unter nur 
deutschen Leitern.
Sie führten zwei Dutzend Nichtdeutsche, 
davon sechs bis neun in der Arabischen 
Abteilung. Alle hatten studiert und rich-
teten sich meist auf Arabisch, Französisch 
und Englisch an Muslime der Kolonien 
und Räume Frankreichs, Großbritanni-
ens und des Osmanischen Reiches; der 
russischen Macht, etwa im Kaukasus; im 
Lager um Berlin mit islamischen Kriegsge-
fangenen. Wichtig waren neutrale Länder 
wie Amerika oder die Schweiz als Propa-
gandaziele und Refugium von Islamisten.  
Durch das Anzetteln islamistischer Revol-
ten sollten im kolonialen Hinterland der 
Entente Truppen gebunden werden, die 
daher in Europa fehlten. Die Ziele der 


