
Not quite in, but via Europe.  
Reading Lenin in Turkey

Zaur Gasimov / Hasan Aksakal 

Comparativ | Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung 25 (2015) Heft 2, S. 45–58.

RESÜMEE

Die Schrift Lenins Detskaja bolezn‘ levizny v kommunizme wurde 1920 auf Russisch veröffentlicht 
und liegt seit der Istanbuler Erstveröffentlichung in den 1960er Jahren bis heute in vier Über-
setzungen auf Türkisch vor. Keine einzige Übersetzung allerdings erfolgte unmittelbar aus dem 
russischen Original. Die französischen und englischen Versionen wurden von den türkischen 
Linksintellektuellen herangezogen, die sich der Popularisierung der Schrift widmeten. Neben 
der Verzerrung aufgrund der Übersetzung aus einer ‚dritten‘ Sprache wurde die Rezeption des 
Leninschen Werkes stark durch eine seit den 1920er Jahren bis in die Gegenwart andauernde 
linguistische Purifizierung des Türkischen geprägt.  Die Rezeption Lenins in der Türkei erfolgte 
mittels der Übertragung der französischen und englischen Übersetzungen aus der russischen 
Sprache. Somit war nicht zuletzt die (sprachliche) Europäizität der Texte und Diskurse ein wich-
tiges Merkmal der türkisch-russischen Verflechtung.

Russia and Turkey are both multicultural societies which border mainland Europe. Chal-
lenged by European industrialisation and cultural achievements of the eighteenth and 
nineteenth century, intellectuals and elites in both countries reacted by initiating discus-
sions on their own (under)development, its causes and potential solutions. This tradi-
tion continued into the twentieth century as well. Fascination and rejection are two 
interwoven, characteristic features of Turkish and Russian century-long preoccupation 
with European ideas. Even Turkish-Russian bilateral relations and the reception of Rus-
sian thought in Turkey cannot be read without awareness of the ‘European’ aspect. We 
argue that the French and English language was an important medium that enabled the 
cultural transfer from Russia to Turkey throughout the twentieth century.



46 | Zaur Gasimov / Hasan Aksakal 

Our paper examines the depiction and analyses the transfer of Vladimir Lenin’s works 
and their reception in Turkey throughout the last century. Lenin’s 1920-published mono-
graph, Left-Wing Communism: an Infantile Disorder was chosen as a case-study. Turkish 
leftist intellectuals translated and published this monograph numerous times in Turkey, 
but they never worked directly from the original Russian text. All Turkish translations 
were conducted from French or English translations. We will explore the main agents of 
transfer – publishing houses, translators, preface-writers – as well as the metamorphosis 
of meaning of Lenin’s key notions while translated from Russian, via French and English 
into Turkish. Additionally, we will pay attention to the particular situation of the Turkish 
language after the linguistic and cultural revolution under Mustafa Kemal Atatürk, and 
numerous Turkish language reformation projects since the 1920–1930s.
The first chapter demonstrates the early reception of Russian thought among Muslims of 
the Ottoman Empire, within the framework of modernisation strategies under Mustafa 
Kemal.

The First Turkish Translations of Russian Culture

Despite numerous entanglements between Ottoman and Russian Empires throughout 
history, intellectual contact between Russians and Turks was uncommon. Among Ot-
toman-Turkish intellectuals, the image of Russia and its culture was quite negative. For 
instance, instead of referring to Russians by the proper noun as Russian, the pejorative 
word Moskof (resident of Moscow) is commonly used. References to Peter the Great as 
“Peter the Mad,” or describing Catherine the Great as a whore further illustrate this at-
titude.� It is clear that the underlying reasons for this negative image are the eight great 
defeats of the Ottomans, by the Russians between 1676 and 1878, which greatly con-
tributed to the eventual decline and fall of the Ottoman Empire. 
Yet at the end of this long period, the very first and belated sparks of interest in each 
other’s culture emerged, through the work of some Caucasus-born intellectuals in the 
Ottoman-Turkish world. After the great defeat in the Russian-Turkish war 1877–1878, 
a sudden interest in Russia developed among Ottoman intellectuals. Evidence of this can 
be found in the translation of Aleksandr Griboedov’s Gore ot uma [Woe from Wit] into 
Ottoman Turkish, as Akıldan Belâ in 1884. The translation was done by Mizancı  Murat 
Bey�, a Dagestan-born intellectual and graduate of a Russian gymnase. Other prominent 
Russia-born translators in the late Ottoman Empire were Celal Enisi of Tbilisi, Cihangir 
Andicani and Madame de Gülnar (Olga Lebedeva�). They were important agents of 
transfer and contributed heavily in the field of cultural transfer from Russian to Otto-

�	 Ahmet Cevdet Pasha’s Tarih-i Cevdet (especially in Vol. I, Istanbul 1 972, pp. 354-357) is probably the earliest 
source that calls Peter the Great, “Peter the Mad” and judges Catherine II as “a woman with unstoppable pas-
sions”.

�	 İsmail Habib Sevük, Avrupa Edebiyatı ve Biz, Istanbul 1940, p. 267.
�	 Ömer Faruk Akün, “Gülnar Hanım”, İslam Ansiklopedisi, Istanbul 1996, Vol. 14, pp. 244-248.



Not quite in, but via Europe. Reading Lenin in Turkey | 47

man lands. During the first decades of the twentieth century, and especially from the 
period of the Young Turk Revolution in 1908 to the proclamation of the Turkish Repub-
lic in 1923, the favorite Russian authors in Turkey were Lev Tolstoi, Maxim Gorkii and 
Alexander Pushkin.�

Language-building in Turkey

One of the most important dimensions of Kemalist modernization was the reforma-
tion of the Turkish alphabet in 1928. Initiated by the government, this modernization 
resulted in the Latinization of Ottoman Turkish. Simultaneously, the Istanbul and An-
kara-based linguists tried to steadily drop the Arabic and Persian loanwords from the 
Turkish vocabulary, via Wortschöpfung and other language-building measures.� Along 
with other modernization projects, Turkish elites were interested in encouraging transla-
tions of European literature. This would help popularize European culture and along 
with the Latinization of the script, would hopefully accelerate the modernization and 
industrialization of the traditional Turkish society. The Turkish masses were obliged to 
learn the new script, while the Turkish intellectuals had to work hard to translate many 
works from the European cultural canon within a short period of time. This was to help 
ensure the quick acceptance and spread of the new alphabet. The government allotted 
considerable resources to training translators and supporting them in their work, and 
due to their focus on the Western world, many Western classics, especially from French 
literature – including books translated from different languages into French – were trans-
lated into Turkish. The fervent translators of French literature and French-written liter-
ary and political texts such as Samizâde Süreyya, Hasan Ali Ediz and Zeki Baştımar for 
literary titles, and especially Haydar Rıfat for non-fiction titles and works on Russian 
political thought, should be mentioned here. 
The latter is significant, because in this period Turkish intellectuals were greatly inter-
ested in Russian political thought because of its strong anti-Western sentiments and 
critique of European imperialism. However they were also searching for an explanation 
for Turkey’s underdeveloped and unindustrialized condition. It is likely that most of 
the pro-alternative modernization intellectuals secretly supported the USSR�. Despite 
sympathies towards Soviet-Russian way of modernization in Turkey, neither boom of 
Russian studies at the Turkish universities nor private initiatives to study Russian could 
be witnessed in Turkey in that period. Haydar Rıfat’s work was particularly important in 

�	 Türkan Olcay, “Dünden Bugüne Rus Edebiyatının Türkçe Çevirileri”, Lecture at the Orient Institute Istanbul, March 
19, 2014. See Tiurkan Oldzhai: Retseptsiia perevodov russkikh literaturno-khudozhestvennykh proizvedenii v 
Turtsii, in: International Journal of Russian Studies 5(2010/1), http://www.radtr.net/dergi/sayi5/tolcay.htm (Last 
accessed on 08.07.2010).

�	 On language reform in Turkey see Geoffrey Lewis, The Turkish Language Reform. A Catastrophic Success, Oxford 
2002.

�	 In this context, the Kadro journal (1932–1935) was of crucial importance in the early republican period. 



48 | Zaur Gasimov / Hasan Aksakal 

giving the Turkish reader access to key works of Russian thought by translating these not 
from the original, but from French.

Discovering Lenin in Turkey

There were several Turkish intellectuals who discovered Lenin’s works in the 1920s. 
Haydar Rıfat translated dozens of books from 1928 to 1935, ranging from Plutarch to 
Dostoevskii, and Marx to Lenin.� Especially interested in Russian political thought, he 
produced a number of books – acting both as a writer and as a translator – on social-
ism and communism in the Soviet Union. Rıfat can be considered the first translator 
of Lenin in the Republic of Turkey. In 1932, he authored his Sovyetizm ve Demokrasi 
[Sovietism and Democracy] about the Soviet Union’s political system.� The monograph 
was published in a crucial period for Turkish politics. Challenged by the Kurdish riots in 
Eastern Anatolia, the authoritarian ‘one-ruling-party’ regime in Ankara was caught in a 
diplomatic triangle between the USSR, Western democracies and rising Fascist powers. 
The Great Depression of 1929 had started to impact all areas of Turkish socio-economic 
life and claims of political corruption were multiplying. 
In the same year, Haydar Rıfat also published Bolşeviklik Âlemi [World of Bolsheviks].� 
This book was followed in 1934 by his final work Lenin Mezhebi (Nazarî ve Amelî) [Le-
ninism: Theory and Practice].10 While the Turkish government had close contacts with 
Nazi Germany and Fascist Italy around 1932–1935, Rıfat Bey represented a completely 
different intellectual position. In the following years, he was imprisoned for his continu-
ous efforts to promote Leninism in Turkey.11 Nevertheless, during his imprisonment he 
continued to write on revolutionary issues. He finished the summary of Marx’s Capital, 
entitled Sermaye, in 1932 and published it a year later.12 But Lenin stayed at the forefront 
of his research – in 1932, Haydar Rıfat authored the translation of a monograph on 
Lenin’s life and work: Lenin’in Hayatı (1932). 
The Istanbul-based publishing houses that published Haydar Rıfat’s translations in the 
1930s were very popular and prestigious. These publishers, especially Şirket-i Mürette-
biye Matbaası and Vakit Kitaphanesi (sometimes referred to as Vakit Yayınları from 
1935–1936 onwards) existed for over twenty years. They were especially known for their 
semi-professional efforts (lacking care with copyrights, allowing too much freedom in 
interpretations and so on) in translating the classics of Western literature.

  �	 By the 1934 Surname Law, Haydar Rıfat (1877–1942) adopted the surname ‘Yorulmaz’, which means ‘Tireless,’ in 
accordance with his energy.

  �	 Haydar Rıfat, Sovyetizm ve Demokrasi, Istanbul 1932, 103 pp.
  �	 Haydar Rıfat, Bolşeviklik Âlemi, Istanbul 1932, 81 pp.
10	 Haydar Rıfat, Lenin Mezhebi: (Nazarî ve Amelî), Istanbul 1935, 145 pp.
11	 News dealing with trials between Recep Peker (the Minister of Justice) and Haydar Rıfat: Cumhuriyet Gazetesi, 

April 24, 1930. See also: Akşam Gazetesi, May 1, 1930, pp. 1-2.
12	 Karl Marks, Sermaye [Kapital], edited and translated by: G. Dövil, [Gabriel Deville] into French, translated from 

French into Turkish by Haydar Rıfat, Istanbul 1933, 305 pp.



Not quite in, but via Europe. Reading Lenin in Turkey | 49

Haydar Rıfat’s first translation of Lenin’s work was Devlet ve İhtilal [State and Revo-
lution] in 1934.13 This translation was part of a collected volume including works of 
Bukharin, von Jhering and Stalin. Another of Lenin’s monographs translated by Haydar 
Rıfat was İşçi Sınıfı İhtilali ve Kautski Mel’unu (1934) [The Proletarian Revolution and 
The Renegade Kautsky].14 It is noteworthy that from its title to its contents, and from 
notions and concepts to transliterations of foreign names, this book mirrors the above-
mentioned transformation of the Turkish vocabulary in the long twentieth century.
In addition to this, the courage and challenges to authority in Haydar Rıfat’s translated 
works are obvious. The introduction he wrote for Lenin’in Hayatı, a very concise but 
fairly comprehensive work, is quite interesting. The author posed several questions at the 
beginning, such as:

How was a man able to conquer Russia without a rifle, an army or money […]. How did 
he make Russia, with a huge population that reached seventy million, obey his command? 
This book answers these questions.15 

The presentation of these kind of articles, written in a fluent and simple style, aimed 
to promote curiosity in the reader about Lenin. This was obviously incompatible with 
Mustafa Kemal’s ostensible view that “Communism is like a snake and the snake’s head 
must be crushed wherever it’s seen”. Even though there were many discussions about this 
contradiction, one of Turkey’s most respected historians, Mete Tuncay’s explanation is 
perhaps the most reasonable: 

In the case of Turkey, Socialism, Marxism and Communism are all modernizer ideolo-
gies. Whichever rise to power, all these ideologies bring innovation, just like the new Ke-
malist Republic. For example, should you compare a Greek Communist’s speech against 
the Metaxas administration of the 1930s, and a Turkish Communist’s speech against the 
Kemalist government in Turkey, you will see that Turks are very moderate […].16

There are many aspects to consider when examining the interaction of Kemalism and 
the early Soviet leadership (from the beginning in 1917-19 to 1950). Yet it is obvious 
that they had an interesting relationship with many ups and downs for many reasons. 
For now, we will focus on the political-intellectual context in Turkey, which formed the 
background for the translation of Lenin’s work.

13	 Lenin, Devlet ve İhtilal, tanslated by Haydar Rıfat, Istanbul 1934, 165 pp.
14	 Lenin, İşçi Sınıfı İhtilali ve Kautski Mel’unu, translated by Haydar Rifat, Istanbul 1934, 151 pp.
15	 Pier Şal, Lenin’in Hayatı, translated by Haydar Rıfat, Istanbul 1932, Preface.
16	 Mete Tunçay, “Cumhuriyet Türkiye’si ve ‘Marksizm’”, Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi, Güncel-

Çağdaş Türkiye Tarihi Seminerleri 2005–2006. http://www.obarsiv.com/cts_mete_tuncay.html (Last accessed 
01.08.2014).



50 | Zaur Gasimov / Hasan Aksakal 

Detskaia bolezn’ levizny v kommunizme (1920)

Detskaia bolezn’ levizny v kommunizme17 was written by Vladimir Lenin in 1920, and was 
published and translated into German, English and French in the same year. The booklet 
aimed to describe the ‘“true” Communists’ standing and position concerning a number 
of essential questions. By analysing the Russian revolution and its international and his-
torical meaning, Lenin promoted the idea of the Communist struggle for the implemen-
tation of its final goals. A Communist activist, according to Lenin’s descriptions, should 
be a politically active strategist, able to compromise, to use and misuse parliamentarian-
ism etc. Finally, Lenin pleaded for a decisive struggle against Mensheviks. Leftism within 
Communism was defined as a disease that had to be cured by crucial intervention and 
exclusion of the leftists. Lenin delivered an overview on recent developments within the 
Communist parties of the leading European countries. The booklet had the character of 
a manifesto, as well as operations instructions for the members of Communist parties 
worldwide. It was translated as The Infantile Sickness of “Leftism” in Communism and pub-
lished by the Executive Committee of the Communist International (Comintern). Later, 
the English title was reformulated as Left-Wing Communism: an Infantile Disorder.18 The 
French title was La maladie infantile du communisme (le “gauchisme”)19. Along with the 
German translation and the Russian original, the booklet was handed out among the 
delegates of the Second World Congress of the Comintern in July-August 1920. The 
booklet earned different responses from a variety of European communists. While it was 
heavily criticised by the German Communist Otto Rühle, the booklet was praised by the 
Dutch Socialist Herman Gorter. According to the Soviet sources, Detskaia bolezn’ was 
re-published more than 300 times until the 1970s, in 49 countries worldwide.20 It is not 
clear whether the authors of the “Great Soviet Encyclopaedia” included Turkey in this 
group of 49 countries. However, Lenin’s booklet, ‘inspired’ by the quarrels of German, 
Swedish and Dutch Communists, was translated from French and English into Turkish 
and re-published repeatedly both in Istanbul and in Ankara.

Turkish Translators and Publishers of Left-Wing Communism:  
an Infantile Disorder

There were four Turkish translators of Lenin’s booklet from the 1960s onwards. We will 
examine Muzaffer Erdost (Kabagil), Osman Saidoğlu, Süheyla Kaya and Burak Ferit 
Aydar below.

17	 For the Russian original see http://www.marxists.org/russkij/lenin/1920/leftwing/02.htm (Last accessed 
21.09.2015).

18	 For the English translation see http://www.marxists.org/archive/lenin/works/1920/lwc/ch01.htm (Last accessed 
21.09.2015).

19	 For the French translation see http://www.marxists.org/francais/lenin/works/1920/04/g1.htm (Last accessed 
21.09.2015).

20	 Bol’shaia Sovetskaia Enciklopediia, http://www.litmir.co/br/?b=106261&p=311 (Last accessed 26.08.2015).



Not quite in, but via Europe. Reading Lenin in Turkey | 51

Muzaffer Erdost

Muzaffer Erdost prepared his translation of Lenin’s work Detskaia bolezm “levizny” v 
kommunizme (1920) on the back of the French version (La maladie infantile du commu-
nisme) by using additionally the English edition (“Left-wing” Communism, an Infantile 
Disorder) published by the Soviet publishing house, Progress Publishers in Moscow in 
1975. Erdost’s translation was printed in March 1970. Its second edition emerged in 
December 1974, followed by the third edition in February 1976, and the fourth edition 
exactly a year later, in February 1977. The fifth edition appeared in June 1991. The latest, 
seventh edition was published in September 1999 by Sol Yayınları under the title “Sol” 
Komünizm – Bir Çocukluk Hastalığı in Ankara at Şahin Matbaası.
Erdost was born in 1932 in a little village in the province of Tokat in Central Anatolia. 
He was the son of a farmer, and being unable to finish his studies at the Faculty of Ag-
riculture at Ankara University, he continued his education at the Faculty of Veterinary 
Medicine at the same university and graduated in 1956. Erdost witnessed the rising 
Turkish anti-Americanism during his university years and through his work for the semi-
official newspaper Ulus of the Kemalist Republican People’s Party’s [Cumhuriyet Halk 
Partisi, CHP] between 1956 and 1963. As a translator of Leninist literature, he was 
familiar with socialist discourse on imperialism. After the military intervention in May 
1960 in Turkey and the proclamation of the New Constitution in 1961, which strength-
ened the freedom of press, he founded the Leftist edition house Sol Yayınları, together 
with his friends and brother (İlhan Erdost), in the mid-1960s. 
According to many contemporaries, Erdost and his colleagues at Sol Yayınları received 
financial and moral support from some anti-American officers of the Turkish army.21 
During the protest events in 1968, this young and humble publishing house became one 
of the most critical intellectual centers in Turkey. 
While looking at many translations of Lenin’s various works, supposedly made by Mu-
zaffer Erdost, Erdost’s 2010 admission that he was not determined, enthusiastic or com-
petent when it came to translation, is quite stunning. Neither his English nor his French 
were good enough, but because he was the publishing director of Sol Yayınları and be-
cause he knew that they were publishing ‘dangerous books’, he ‘authored’ the translations 
prepared by others.
From the very beginning, translations of Sol Yayınları appealed mostly to the readers close 
to Kemalism and to the National Democratic Revolution [Milli Demokratik Devrim, 
MDD]22, hence to the environment of Mihri Belli, the Aydınlık Sosyalist Dergi and Türk 
Solu journals and the Communist Party of Turkey [Türkiye Komünist Partisi-TKP]. Sol 
Yayınları’s staff were rooted in their Turkish Maoist environment and their work is often 
criticized by other socialists for being intentionally mistranslated, or “being censored 

21	 For more details, see Hasan Cemal, Kimse Kızmasın Kendimi Yazdım, Istanbul 182007. 
22	 Mustafa Şener, Türk Solunda Üç Tarz-ı Siyaset: Yön, MDD ve TÝP, Istanbul 2010, pp. 173-230.



52 | Zaur Gasimov / Hasan Aksakal 

due to their political engagements”23. During an interview conducted with the journalist 
Aydın Çubukçu from Evrensel Kültür Journal in 2014, one of the prominent revolu-
tionaries of the time, he pointed out that Muzaffer Erdost knew neither Russian nor 
English nor French on a level sufficient to translate any book. Çubukçu also assumed the 
translations were done by Erdost’s brother, İlhan Erdost who was tortured to death in the 
Ankara-based Mamak prison under the junta regime in September 1980. Nevertheless as 
the owner of the publishing house, Muzaffer Erdost used his own name in order to take 
responsibility, which should not be considered odd given the conditions of the time.24

Let us look at another argument that supports these claims and sheds light on the period. 
Muzaffer Erdost’s response to Radikal’s headline of 2010, “The translations thought to 
belong to Muzaffer İlhan Erdost, in fact belonging to Mihri Belli,”25 discloses his confes-
sions at the time, before and after, and reveals some details that will also help us to better 
understand the argument. It also gives us great insight into the general limits and condi-
tions of the mid-twentieth century Turkish leftist intellectual world. This is the “open 
letter” that Erdost wrote as a sort of rebuttal to Radikal: 

Sol Yayınları started publishing in 1965 with eight books. Among the eight, there were 
no translations by Mihri Belli. My first incarceration due to Sol Yayınları was because 
of Mao Zedong’s book, entitled Theory and Practice. The translator of the book was 
inscribed by the name of “N. Solukçu.” Yet I was arrested as the translator. Last year 
when Alaaddin Bilgi described “The First Raid on Sol Yayınları” in his book Yine de 
Aydınlık, published by Evrensel, he mentioned the book as “The work I translated in 
November 1966 from Mao Zedong with the title Theory and Practice […]”. It was 
Alaaddin Bilgi who translated the book, yet I was the one who assumed it as the trans-
lator, and was arrested for it. There was no wrong here. Since I wanted the book to be 
translated, I assumed the responsibility. As written on the back cover of the book, I was 
the editorial director; it was under my sole liability to translate and publish; I was the 
publishing executive.
When Theory and Practice was first published and I was arrested, Erdoğan Berktay was 
in the publishing house. I didn’t even know Mihri Belli then. Berktay translated Lenin’s 
Imperialism for the publishing house. It was not published under his name either.
Those reading the notes of Alaaddin Bilgi regarding Theory and Practice, can see that 
there are two expert reports given for Theory and Practice. When I was taken to appear 
before the Criminal Courts of Peace on Duty, there was a negative report brought by 
Sulhi Dönmezer. Our fellow Halit Çelenk, while examining the file so as to raise an 
objection against my arrest, came across a positive report given a month earlier.26

23	 The best known example would be the translation of Marx’s German Ideology. The translation conducted by 
Sevim Belli (Sol Yayınları, Ankara 1976) consisted of only 128 pages. The recent translation that was prepared by 
Evrensel Basım Yayın (Olcay Geridönmez and Tuncay Ok) is exactly 600 (sic!) pages long.

24	 Hasan Aksakal, Mutlu Dursun: Interview with Aydın Çubukçu, 30.07.2014.
25	 Kaya Genç, “Çeviride ‘Ne Yapmalı’ Tartışması”, Radikal, 29.08.2010.
26	 Ibid.



Not quite in, but via Europe. Reading Lenin in Turkey | 53

The later part of the letter takes an even more interesting turn:

I was on trial for nearly 15 books, of which I translated none. I took responsibility for all 
of them. The work of Mihri Belli What Is To Be Done? And Giap’s People’s War and 
People’s Army were among the books I stood trial for.
Mihri Belli translated What Is To Be Done, the original translation is his work, he 
knows English and French very well, and his translations do not sound like translations. 
That is to say, his Turkish translations sound as if the writings were originally written in 
Turkish. Not only did he know the terms and concepts of scientific socialism, but he also 
had knowledge beforehand on the subjects of the books he translated. Everyone knows 
Mihri Belli translated What Is To Be Done, as well as Rasih Nuri İleri. I bring this up 
for a reason: Rasih Nuri İleri criticized Mihri Belli for deliberately altering the meaning 
of a statement while translating What Is To Be Done; not me. I told the Press Prosecutor 
‘the translation is mine.’ However, ‘Muzaffer Erdost’ was not inscribed as the translator, 
‘Muzaffer İlhan Erdost’ was definitely not. There was a ‘M. Kabagil.’ M. Kabagil was 
my pen name. 
When I first presented my program for publishing (which at the time I had not started 
publishing yet), Doğan Avcıoğlu introduced me to Şükrü Koç as ‘the friend who would 
publish Lenin!’ I believe Şükrü Koç was a member of parliament. He would later come 
to say ‘my friend you are looking for trouble,’ and Avcıoğlu would give me courage by 
saying ‘we will support him!’

Erdost also informs on the scope of translation projects and how known figures of that 
time got involved with the translating process:

[…] I published Imperialism knowing I would get seven and a half years for it. The 
translation however was not mine, it was Erdoğan Berktay’s. The translator was inscribed 
with a pen name. I then had Imperialism translated by Cemal Süreya. After September 
12, Cemal had passed away and Kenan Somer requested his translation to be published 
instead, since he thought his was better. We did not publish it, as it was given to and pub-
lished by Süleyman Ege. At the time another of his translations was published by Evrensel. 
His reason was that he wanted ‘a different’ translation. None of this was our concern, nor 
did it bother us. We did not disrespect any translator, including Cemal Süreya. 
Since November 1965, we published nearly 30 of Lenin’s books. Currently there are 22 
books on sale. Readers can find new editions on the bookshelves of Sol Yayınları by İlhan 
ilhan Kitabevi. Seven of these books are Lenin’s independent books, while 15 are compi-
lations of Lenin’s writings categorized by their titles. Some compilations were organized 
by Sol Yayınları. For example, “Bourgeois Democracy and Proletariat Dictatorship” 
are our compilations. We deliberatly published Lenin’s two important books (The Ren-
egade Kautsky and State and Revolution) because Süleyman Ege was imprisoned for 
three and a half years (after standing trial twice) in Ankara Central Jail and Adana Jail 
for taking responsibility for these Lenin’s two books (by Bilim and Sosyal Yayınları). After 
his pardon they were republished, and again he stood trial for a long time. 
I explain this for a reason: We, in our publications, present the imprints of the books we 



54 | Zaur Gasimov / Hasan Aksakal 

took as original texts. Whether they are French or English, if you attempt to compare our 
publications not with the texts we took as original, but with some other translations, it 
would be ridiculous to judge us on the difference that arises not in the translation itself, 
but the in the different texts, be they English or French.
In mid-1974 when I got out of prison, What Is To Be Done was re-edited: The first 
was compiled from an old edition in French, and the new translation was edited from 
English and French translations. This created a new situation from the perspective of the 
publishing house. The translation was done for the publishing house, and it was obliga-
tory for a name to be inscribed as the translator. At first my pen name was given. At the 
second stage, the publishing house wanted to publish an issue emphasising the new trans-
lations. It would not have been wrong to place ‘Sol Yayınları Translation Committee’ as 
the translator. However, this would have raised new questions, and for this reason, as the 
responsible editor for the publishing house, my name was given. That is all. As the saying 
goes, to produce dromedary, one needs to be a dromedary.  
Besides, Turkish Penal Law articles 141-142 had been removed. Who would protect 
whom from what? The translation belonged completely to the publishing house. The first 
copy belonged to Mihri Belli; the later versions belonged to the publishing house. For this 
reason, my name was given as the translator.27

Erdost summarized the internal arguments and described Turkey’s intellectual environ-
ment in the second half of the twentieth century:

Result: As it was written in Radikal, ‘a truth was not brought forth,’ because there was 
nothing hidden: Everyone knew that I had the published books translated, rather than 
translating them myself, and that it was the work of the publishing house. Secondly, I did 
not place my name ‘to protect Mihri Belli.’ This is a cruel thing to say. The truth must 
be spoken: Mihri Belli spent 10 years in prison for the Communist Party’s cause. He had 
just been released. However, as for his writings, he also stood trial for his translations 
that he submitted to other publishers. He never needed protection nor did he ever seek it. 
During the preparation of both the translations and the establishment of the publishing 
house, considering the threat of legal action, I explained my decision of using one of my 
pen names for all translators. At the same time I was aware and took responsibility for my 
decision to publish at my own will. By the time Mihri Belli came to the publishing house, 
there were three-to-four pending cases against me. Years later, when I benefited from the 
General Amnesty and got out of prison, I was indicted for 37.5 years related to five books, 
and there were pending cases for other three books. Among the convicted books, What Is 
To Be Done was Mihri Belli’s translation.28

There is a need to reevaluate the translation of Lenin’s works in their broader context of 
the political-cultural-social relations of the translation activities, how the cultural transfer 

27	 “Muzaffer İlhan Erdost: ‘Sol Yayınları Bir Efsanedir’”, http://www.haberveriyorum.net/haber/muzaffer-ilhan-
erdost-sol-yayinlari-bir-efsanedir 3 August, 2010 (Last accessed 14.05.2015).

28	 Ibid.



Not quite in, but via Europe. Reading Lenin in Turkey | 55

process works and the motives behind the people transferring cultures, as their concerns 
and goals can result in different meanings. Erdost contributed to the reception of Lenin’s 
work as a pseudo-translator and first of all as the publisher.

Osman Saidoğlu

A lesser known translator appeared in two Lenin translations in late-1960s. Osman 
Saidoğlu, firstly translated a book entitled Marksizmin Kaynağı: Karl Marks ve F. Engels 
(The Sources of Marxism, 143 pages) in as early as 1967, then Marksist Eylemin Çocuk-
luk Hastalığı ve Devrim Stratejisi (145 pages) in 1968 under Gün Yayınları (Publish-
ing Company) in Istanbul. His next work was Roger Vailland’s novel Ezenler / Ezilenler 
and this translation from French was published in 1976 for another weak publisher, Re 
Yayınları in Istanbul. In the same year, his translations from Zaharia Stancu’s Yaşayan 
Ölüler (Living Deads) and Maxim Gorkii’s İsyancı came out, once again for Re Yayınları, 
but to the best of our knowledge, they had almost zero impact. After these books, Osman 
Saidoğlu’s name was seen within the five volume translation of Victor Hugo’s Sefiller’s 
(Les Miserables) final two books for Sosyal Yayınları in the early 1980s. Unfortunately, 
none of these books nor any other source give credible information about Saidoğlu’s 
biography. Today, among socialist readers and publishers, Saidoğlu’s translation, along 
with his name is not remembered.

Süheyla Kaya

Süheyla Kaya has been translating many books from English and German since the mid-
1970s, on subjects including communism, modern history, and international politics. 
Kaya authored both children’s books and those dealing with conspiracy theories. Due to 
her revolutionary activity, Kaya was officially accused and tried at the end of the 1970s 
in Turkey. After she was released, Kaya concentrated on translating and was highly pro-
ductive.29 

29	 Some of Kaya‘s translations are; Lissy Schmidt’s Özgürlüğün Bedeli (Irak Kürt Bölgesinden Röportajlar (1991–
1993) [co-translated with Zeynep Herkmen, Istanbul 1996], Otto Heller’s Yahudiliğin Çöküşü (Yahudi Sorunu-
Yahudi Sorununun Eleştirisi-Sosyalizm‘le Çözümü) [co-translated with Saliha N. Kaya, Istanbul 1 992], Ernesto 
Che Guevara’s Savaş Anıları (Küba Günlüğü), Istanbul 3 2005], once again Che Guevara’s Afrika Rüyası [Istan-
bul 2002], Stalin’s SBKP (B) XVI., XVII., ve XVIII. Parti Kongre Raporları [co-translated by Saliha Kaya, 1994], once 
again Stalin’s SBKP(B)‘deki Sağ Sapma Üzerine [1992], Stalin’s Eserler, 16 Volumes [1992–1998], Eva Groepler’s 
Anti-Semitizm, [Istanbul 1 994], Jean Paul Sartre’s Hepimiz Katiliz (Sömürgecilik Bir Sistemdir) [1995], Anatoli 
Lunacharskii’s Devrim ve Sanat (Denemeler-Konuşmalar-Notlar) [Co-translated with Saliha Kaya, 2000], Lenin’s 
Seçme Eserler – Tarım Sorunu Teorisi [co-translated with İsmail Yarkın, 1998], again Lenin’s Ulusal ve Sömürgesel 
Ulusal Sorun Üzerine [co-translated with İsmail Yarkın and Saliha Kaya, 1997], Lenin’s Sol Radikalizm: Komüniz-
min Çocukluk Hastalığı [1996], Lenin’s İşçi Sınıfının Emekli Köylülükle İttifakı [co-translated with İsmail Yarkın 
1997], Lenin’s Kapitalizmin En Yüksek Aşaması Olarak Emperyalizm [2001] and Zbynek A. Zeman’s Devrim Taciri: 
İttihat ve Terakki’nin Bolşevik Teorisyeni Parvus Efendi: Winfred B. Scharlau, [Istanbul 2007]. Finally, she also has 
done nearly twenty translations from Erich Kastner’s children books via Can Yayınları, which is one of the leading 
publishing houses in Turkey. In total, her list of translations includes 54 books, as of June 2015..



56 | Zaur Gasimov / Hasan Aksakal 

Burak Ferit Aydar 

Burak Ferit Aydar was born in Ankara in 1968 and graduated from the department of 
English Literature at Istanbul University. Since his graduation at the beginning of the 
century, he has been working as a freelance translator for several left-wing publishing 
companies such as Metis, Pencere and Sel Yayınları (all of them based in Istanbul). He is 
also an editing contributor to Boğaziçi Yayınları since the end of 2014. Among others, 
he has translated works by Edward Said, Ian Watt, Paul de Mann, and John Reed. His 
best known translation work was Cihan Tuğal’s Passive Revolution into Turkish, which 
has been reprinted five times in four years. 
Burak Ferit Aydar is responsible for Lenin’s renewed translations into Turkish for Agora 
Kitaplığı Publishing Company in Istanbul. His Lenin translations amount to 22 books 
since 2009.30 Even though he is accepted as honest and hardworking, conflict among 
leftist publishers in Turkey continues. According to many readers, Aydar’s translations 
include plagiarism of Erdost’s Sol Yayınları translations.
In an interview of 2010, Aydar told the journalists that it was not as important to know 
Russian for any translation of Lenin’s works (sic!). According to him, a translator would 
need the Russian original for a translation of Bakhtin’s writings but not necessarily of 
Lenin. The latter had written clearly.31

Linguistic aspects

One of the reasons why Turkish translations of Lenin’s work are problematic, is due to 
the transformation that the Turkish language underwent in the twentieth century. While 
Lenin repeatedly used the Russian notion of revolutsiia, which could be easily translated 
as revolution into English and French, several generations of Turkish readers were ac-
customed to various synonyms of what can be termed revolution in English. While most 
European languages possess more or less stable core language at least since the nineteenth 
century, Turkish underwent massive purification processes. There is no unique transla-
tion of revolution in Turkish. Osman Saidoğlu translated the Russian revolution as Rus 
ihtilâli but the proletarian revolution as proleter devrimi.32 The Turkish adjective proleter 

30	 See Sosyalizm ve Savaş (2014), Bolşevikler İktidarı Ellerinde Tutabilecekler mi? (2014), Emperyalist Ekonomizm-
Marksizmin Bir Karikatürü (2014), Bolşevikler Devrime Gidiyor (2013), Köy Yoksullarına-Sosyalistler Ne İster? (2013), 
Bütün İktidar Sovyetlere (2013), 1917 Şubat Devrimi (2012), Ulusların Kaderlerini Kendilerinin Tayin Hakkı (2012), 
Friedrich Engels (2011), Proleter Devrimi ve DönekKautsky (2011), Komünist Enternasyonal–Komintern (2011), 
Uzaktan Mektuplar (2011), Nisan Tezleri (2011), Kronstadt’dan Parti İçi Muhalefete (2010), Karl Marx (2010), ‘Sol’ 
Komünizm–Bir Çocukluk Hastalığı (2010), Sosyalizme Geçiş Döneminde Ekonomi (2010), Ne Yapmalı? (2010), 
Bol-şevikler ve Proletarya Diktatörlüğü (2010), Sovyet İktidarı ve Dünya Devrimi (2010), Emperyalizm (2009), Ye-
nilgicilik ve Enternasyonalizm (2009), Devlet ve Devrim (2009)..

31	 Osman Akınhay: “Ferit Burak Aydar’ın ismini ve çalışkanlığını bilen biliyor”, in: http://ceviribilim.com/?p=3401 
(Last accessed 21.09.2015).

32	 V. Lenin: Marksist eylemin çocukluk hastalığı ve devrim stratejisi, Istanbul 1968. p. 7.



Not quite in, but via Europe. Reading Lenin in Turkey | 57

is nothing but a loanword from French (proletaire). M. Kabagil (Erdost)33 as well as Sü
heyla Kaya34 used the notion of devrim both for Russian and proletarian revolution.
While the word ihtilâl is of Arabic origin and has been used until now by Turkish authors 
referring to the French Revolution,35 another word inkılâb is of Arabic-Persian origin 
and refers in Turkish discourses to the revolution of the Young Turks in 1908, as well 
as to the modernization reforms under Atatürk. As enghelab and inqilab, it is still used 
in modern Persian, Azerbaijani and Urdu as the only word for revolution. Aiming at de-
arabisation and de-iranisation of their own vocabulary, the Turkish linguists introduced 
the Turkish word devrim to the dictionaries throughout the 1950-60s. Derived from the 
verb “devirmek”, which literally means “to knock over, to knock down, to overthrow”, 
devrim was meant to substitute ihtilâl and inkılâb. As can be seen from all the existing 
translations, from Haydar Rıfat’s work in the 1930s, Muzaffer Erdost’s in the 1960s-
1970s or from Süheyla Kaya in the 1990s and Burak Ferit Aydar’s 2010s, this confusing 
linguistic issue persists.
On the other hand, though the originally Arabic word mel’un is used in modern Turkish 
as religious defamation meaning “damned”, “cursed” or “punished”, in Haydar Rıfat’s 
and his contemporaries’ usage it was simply naming people – such as Kautsky – who 
broke their promise. Another thing that younger generations have no idea about, is 
that the uses of “Leninism, Marxism, Bonapartism, etc”, used to be written and spoken 
as “Lenin mezhebi”, “Marks mezhebi” or “Bonapart mezhebi” a few decades ago. For 
today’s average Turkish reader, “mezhep” only means “religious sect” or denomination. 
Actually, this simple detail clearly shows how Turkish intellectuals have had difficulties 
defining Western political concepts and terms in the Turkish language for a long time.
A similar situation appeared around the word for worker and party, two of Lenin’s key 
notions. There are two versions, an originally Turkish işçi and Arabic amele, currently 
used in modern Turkish. Parti (Party) is a neologism in Turkish. Until the mid-twenti-
eth century, mainstream usage was fırka.36 There were many organizations in the early 
twentieth century that had amele in their titles such as Amele Birliği, Amele-i Osmani 
Cemiyeti, Amele Bayramı (Labour Day)37 and so on. In the 1930s Haydar Rıfat wrote 
on “Amele Fırkası”38 (Workers’ Party), afterwards it was commonly used as “İşçi Fırkası” 
at first and then “İşçi Partisi” from 1960s onwards. As a result, the words for “worker” 

33	 V. Lenin: “Sol” komünizm, bir çocukluk hastalığı, Istanbul 1970, p. 7; V. Lenin: “Sol” komünizm, bir çocukluk hastalığı, 
Istanbul 1977, p. 7.

34	 V. Lenin: “Sol radikalizm” komünizmin çocukluk hastalığı, Istanbul 1997, p. 72.
35	 In late 1940s and 50s, translation of Albert Sorel’s French Revolution was named Avrupa ve Fransız İhtilali (MEB 

Yayınları, 1 949–1955, 7 volumes). The popular book by Pierre Gaxotte was translated into Turkish as Fransız 
İhtilali (Varlık Yayınları 1962). One of the most popular text books in political history in Turkey is Murat Sarıca’s 
100 Soruda Fransız İhtilâli (Gerçek Yayınevi 1970); a companion study by academics of Selçuk Üniversitesi, 200. 
Yıldönümünde Fransız İhtilâli ve Türkiye (Konya 1991); Stefan Zweig’s Fouché biography also uses the term “Fransız 
İhtilal” in the subtitle of the book (Istanbul 2007).

36	 Ahmet Makal, Ameleden İşçiye: Erken Cumhuriyet Dönemi Emek Tarihi Çalışmaları, Istanbul 2007. 
37	 Mete Tunçay, Türkiye’de Sol Akımlar, 1908–1925, Vol. I, Ankara 31978.
38	 See Lenin, İşçi Sınıfı İhtilali ve Kautski Mel’unu (1934 edition)..



58 | Zaur Gasimov / Hasan Aksakal 

and “party” both changed in their daily usage and in the literary language within a few 
decades.    
The words “Socialism” and “socialist” underwent a great metamorphosis too. “İştirakiyyun”, 
“iştirakiye” and “iştirakiyatun” derive from the etymological base “şirk-işrak-iştirak” that 
means literally “to join”, “to share”, “common” and “to be a part of” in classical Arabic. 
These words were employed by Ottoman-Turkish intellectuals for centuries, even until 
the early Turkish Republic.39 Later, in the mid-twentieth century, alternative expressions 
were encouraged by Öztürkçecilik, an intellectual movement praising the further de-ara-
bisation and de-iranisation of Turkish. This culturally nationalist movement demanded 
further purification of the Turkish language. Öztürkçeci intellectuals’ efforts gave birth 
to the word “toplumculuk” (referring to toplum (society), and the suffix culuk for ism) in 
late 1960s and early 1970s. It has been popular among socialist and in Kemalist milieus 
for a while. Eventually, “sosyalizm” became the only used Turkish notion for socialism. 
Both the Iştirakiyyun of Arabic origin and paradoxically the Turkified word toplumculuk 
have been out of use since at least 2000.
The Turkish language underwent an alphabet change and steady transformation since the 
1920s. Not only the translations of Lenin’s works, but also the classic Ottoman literature 
and even the novels published in 1920-40s needed to be adapted linguistically before 
re-publishing. This is a distinctive situation of academic and literary Turkish. The grow-
ing interest in Russia and Russian thought in Turkey goes hand in hand with the further 
development of Slavonic Studies at Turkish universities. The new generations of Turkish 
Russianists are preoccupied with the translation of Russian literature from the Russian 
original. Communist writings, including the works of Lenin are still translated from 
English and French versions. The research literature on Communism and leftist move-
ments available in the Turkish bookstores and libraries consists mostly of translations of 
European researchers or research literature in French, English and German. European 
translations, particularly French and English language ones, are still essential bridges 
between Russian and Turkish discourses and in the cultural transfer between Russia and 
Turkey.

39	 Şemsettin Sami writes about Gotha Programme in Tercüman-ı Şark and explains that his iştiraki thoughts are 
basically similar to his Islamic faith. Ahmed Midhat Efendi uses these words against not-translated forms of 
social-ism and socialist in French, in his all writings at Daarcık Journal. Cevdet Pasha mentions iştirakiyyun many 
times in his monumental History. Mizancı Murad Bey prefers to write “socialist” in general, but sometimes he 
turns to “işti-rakiyyun“. The Turkish historian of thought Cemil Meriç summarizes what these words meant to 
Ottoman-Turkish intellectuals in his Sosyoloji Notları. Unlike the others, political Islamists give a bad name to 
iştirakiyyun. They refer to Mazdek, Karmats and Hasan Sabbah‘ movement. See Cemil Meriç, Sosyoloji Notları ve 
Konferanslar, Istanbul 92004, p. 161-163. Besides, İştirak and iştirakiyyun were two of the most popular words in 
late Ottoman period’ debates. The Journal of İştirak was quite strong and effective during the Second Constitu-
tional period; İştirakçı Hilmi Bey was still one of the most interesting political figures; Halk İştirakiyun Cemiyeti 
(after that Fırkası) was in motion of those years. For more details; see Tunçay, Türkiye’de Sol Akımlar, I, pp. 37-60. 
Erden Akbulut & Mete Tunçay, Türkiye Halk İştirakiyun Fırkası, Sosyal Tarih Yayınları, 2009. Also see Tunçay, Sol 
Akımlar, I, pp. 185-190 and 263-279.  


